به گزارش ایرنا، سرهنگ علی موالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان این که مجموع جرایم فضای سایبری در این مدت در استان قم 180 درصد افزایش داشته است افزود: جرایم اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در رتبه های بعدی قرار دارد.
وی با بیان این که بیش از 51 درصد جرایم فضای سایبری در قم کشف شده گفت: در بهمن ماه امسال جرایم فضای سایبری به خصوص جرایم اقتصادی در این استان رشد قابل توجهی داشته است.
وی با اشاره به این که قدرت کشف جرایم سایبری نیز افزایش یافته است افزود: کلاهبرداری های اینترنتی از طریق سایت های تبلیغاتی و برداشت های غیرمجاز از علل وقوع جرایم اقتصادی در فضای مجازی می باشد.
به گفته موالی، سوء استفاده از اعتماد مردم، عدم آشنایی مردم با سامانه های اینترنتی و دسترسی به اطلاعات بانکی اشخاص از طریق بدافزارها، ربات ها، اسکیمر، فیشینگ و مهندسی اجتماعی از عواملی است که باعث می شود کلاهبرداران به راحتی از صاحبان کارت های بانکی، برداشت غیرمجاز داشته باشند.
وی با بیان این که سارقان از طریق اسکمیر به راحتی می توانند اطلاعات کارت بانکی را ذخیره کنند گفت: همشهریان توجه داشته باشند که هنگام خرید از فروشگاه ها از طریق دستگاه های پوز، حتما خودشان نسبت به کشیدن کارت و وارد کردن رمز اقدام کنند و هرگز رمز خود را در اختیار هیچ کسی قرار ندهند.
وی همچنین با بیان این که مردم به هیچ عنوان به پیامک های ارسال شده حاوی این مطلب که «شما در قرعه کشی برنده شده اید»، اعتنا نکنند گفت: در این روش سارقان، با شگردهای خاص خود اطلاعات کارت افراد را بدست آورده و از حساب این افراد برداشت می کنند.
موالی با اشاره به این که «فیشینگ» بیشترین جرایم اقتصادی را در فضای سایبری به خود اختصاص داده است افزود: مردم فریب سایت های تبلیغاتی را نخورند، در این روش کلاهبرداران با ساخت درگاه بانکی جعلی، به راحتی می توانند اطلاعات کارت فرد مورد نظر را هک کرده و از این کارت برداشت اینترنتی کنند.
وی با اشاره به این که در سال جاری، چهار باند در بحث فیشینگ در قم منهدم شد گفت: سن افراد دستگیرشده این باندها بسیار کم بود و آنها با ساخت ربات و درگاه جعلی، حساب افراد را هک و اقدام به برداشت کرده بودند.
موالی گفت: مردم در خریدهای اینترنتی مراقب باشند که حتما به درگاه اصلی بانک مراجعه کرده و به سمت بانک هایی بروند که خریدهای اینترنتی آنها را تضمین کرده و رمزهای یکبار مصرف در اختیار مشتریان قرار می دهند.
1175 / 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.