به گزارش ایرنا، سید جواد جلالی نژاد روز یکشنبه در چهل و هشتمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم در مجتمع توریستی تفریحی بخش کهک قم افزود: بیش از 120 واحد بین راهی در جاده های استان وجود دارد که 20 واحد از آن که در جاده اراک و بعد از منطقه نمونه گردشگری طرلاب قرار دارند، با حدود نیم قرن سابقه فعالیت از قدیمی ترین واحدهای بین راهی قم محسوب می شوند.
وی بیان داشت: در مقابل این واحدها روزانه بین 800 تا 900 اتوبوس توقف نموده و بین 25 تا 30 هزار تن خدمت دریافت می کنند، ولی با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب هنوز از نعمت گاز محروم می باشند.
جلالی نژاد خاطر نشان کرد: با توجه به عبور لوله اصلی گاز از پشت این مجموعه ها، مکاتبه هایی را با شرکت گاز استان انجام دادیم، ولی در پاسخ گفتند، فرودگاه اولویت ما در گازرسانی به آن منطقه است.
وی گفت: هر کدام از این مجموعه های بین راهی حدود 30 تا 35 کپسول گاز مصرف می کنند، و فارغ از هزینه بالای آن از نظر احتمال وقوع انفجار نیز تهدید بزرگی است.
جلالی نژاد افزود:2 واحد مرغداری موجود در آن منطقه دارای گاز هستند، ولی واحد گردشگری که در بهره مندی از خدمات باید در اولویت قرار گیرد، از گاز بی بهره است.
وی تصریح کرد: مشکل واحدهای یاد شده تنها به کمبود گاز محدود نمی شود، و در حالی که فیبر نوری از مقابل آنها رد شده هنوز تلفن ثابت ندارند.
وی گفت: در این زمینه مکاتبه ای با شرکت مخابرات انجام شد، و آنها برای ایجاد خط تلفن550 هزار ریالی اعلام آمادگی کردند، ولی با برآورد انجام شده بستر سازی این طرح برای هر واحد 35 میلیون ریال هزینه دارد.
وی در ادامه تامین آب از طریق تانکر را نیز از دیگر مشکل های واحدهای بین راهی قم دانست و افزود: اتحادیه هایی که زیر شاخه اصناف هستند، نرخ گذاری خدمات خود را بر اساس قیمت مواد اولیه انجام می دهند، ولی مجتمع های گردشگری مطابق آیین نامه فقط سالی یک بار امکان افزایش هزینه خدمات خود را دارند، و با توجه به بالا رفتن قیمت گوشت با مشکل زیادی مواجه هستیم.
قم دارای 35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 12 هزار تخت است.
رئیس انجمن صنفی مجتمع های گردشگری قم تصریح کرد: بسیاری از این مشکلات در اتحادیه های دیگر حل شده ولی در گردشگری که محور توسعه استان به شمار می آید، همچنان پابرجا است.
وی گفت: هیچ یک از اتحادیه ها نرخ 9 درصد ارزش افزوده را نه دریافت نموده و نه پرداخت می کنند، ولی مجتمع های گردشگری آن را هم دریافت و هم پرداخت می می نماید اما تسهیلات را در هیچ کجای گردشگری نمی بینیم.

‌** علیرضا نصیری مدیرعامل شرکت گاز قم نیز در این جلسه با بیان اینکه خطوط فشار قوی و ضعیف گاز تا شعاع 10 کیلومتری خارج از شهر قم انتقال داده است گفت: گاز رسانی به چند واحد بین راهی نیازمند بررسی های بیشتر است، چون با اعتبار آن می توان گاز را به تعدادی از روستاها برسانیم.
ضریب نفوذ گاز در روستاهای قم 95 درصد است.
قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.

** مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه با انتقاد از عدم ارائه خدمات کافی و مورد نیاز توسط شرکت های خدماتی استان به واحدهای گردشگری گفت: در همه جا صحبت از گردشگری محور توسعه می شود، ولی با این حال موانعی زیادی مقابل آن قرار می دهند.
حمید یزدانی با تاکید بر حمایت همه جانبه از متقاضیان سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان ، افزود: تاکنون بین 80 تا90 میلیارد ریال تسهیلات به واحدهای گردشگری استان پرداخت شده است.
وی افرود: گردشگری از زوده بازده ترین روش های تولید درآمد و شغل است، و به همین علت باید شرایط رشد این صنعت در استان بیش از پیش هموار شود.

** بخشدار کهک نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های ویژه گردشگری بخش گفت: این موضوع باعث شده تا در روزهای تعطیل و ایام خاص تفریبا 2 برابر جمعیت ثابت این بخش وارد آن شود.
ابوالفضل خوبرو افزود: چون خدمات گردشگری در کهک از سامان دهی مناسبی برخوردار نیست، مردم به باغ ها و مزارع پناه می برند‌.
بخشدار کهک با بیان اینکه در صورت واگذاری اختیار صدور مجوزهای گردشگری به بخشداری، این معضل رفع خواهد شد، وجود فرایندهای پیچیده اداری برای سرمایه گذاران را از جمله مشکلات موجود برای توسعه زیرساخت های گردشگری در این بخش دانست، و بیان داشت: یکی از سرمایه گذاران بومی این منطقه برای دریافت تسهیلات جهت راه انداری کارگاه تولید پوشاک با ظرفیت اشتغال 500 تن، مدت زیادی در استانداری معطل می باشد.
بخش کهک یکی از پنج بخش قم در جنوب این استان قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است، این بخش دارای 2 دهستان کهک و فردو و 18 روستا است.
بخش کهک بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، 20 هزار و 588 تن جمعیت ثابت دارد که این رقم در روزهای تعطیل به بیش از 30 هزار تن می رسد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.