به گزارش ایرنا، معاون عمرانی استانداری قم در این جلسه اظهار داشت: برای اتصال خط B4 به ایستگاه A8 دو گزینه عبور مترو از سه راه بازار و همچنین چهار راه بازار مطرح است.
محسن بهشتی با اشاره به وجود بازار قدیمی تیمچه قم در محدوده چهار راه بازار گفت: اگر بگوییم اهمیت تیمچه بر ما مسجل است ولی در تصمیم گیری خلاف این عمل کنیم، نوعی بازی با کلمات را انجام دادیم.
بنای تیمچه قم از آثار شاخص و ارزشمند معماری اسلامی ایران است که توسط هنرمند برجسته دوره قاجاریه استاد حسن معمارباشی قمی در سال 1301 هجری قمری طراحی و اجرا شده است. این تیمچه در سال 1376 به شماره 1902 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
وی بیان داشت: به طور حتم عبور مترو از خیابان ارم و هسته مرکزی شهر و احداث ایستگاه در سه راه بازار گزینه فنی تری است ولی محدودیت های ناشی از پهنه تاریخی مانع کار محسوب می شود‌.
وی با اشاره به اینکه فاصله ایستگاه A8 تا سه راه بازار 290 متر است، افزود: در این حالت تبادل مسافران با طی کمترین مسافت امکان پذیر است، ولی با ایجاد ایستگاه در چهار راه بازار فاصله 100 متر افزایش پیدا می کند، که با توجه به گسترش زندگی ماشینی و ضرورت ورزش و پیاده روی این فاصله مشکلی را به همراه ندارد، از این رو طبق نظر کمیته فنی عبور از چهار راه بازار بهترین گزینه به شمار می آید.
معاون استاندار قم تصریح کرد: تمایل ما به گزینه سه راه بازار است، ولی چهار بازار ضریب اطمینان بالاتری برای تیمچه دارد.
بهشتی با بیان اینکه در عبور مترو از سه راه بازار نیز فارغ از ابنیه هایی مانند بازار کفاشان، وجود پارکینگ طبقاتی نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد، افزود: برخی مواقع الزامات شهرنشینی فدای آثار تاریخی شود، اجتناب ناپذیر است.
وی گفت: مصوبه شورای عالی ترافیک کشور برای خط 2 متروی قم فقط تا چهار راه بازار است و بدون مصوبه جدید نمی توانیم برای ادامه آن به سمت خیابان 19دی تصمیم گیری کنیم.
عملیات اجرایی احداث خط یک مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، این خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم نیز مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
عملیات اجرایی خط شماره 2 قم نیز 28 دی ماه 95 با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد، مسیر این خط نیز شهرک پردیسان به سمت میدان مصلی، خیابان ارم، حرم حضرت معصومه (س)، خیابان 19 دی و پایانه شمالی است.

** مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه تیمچه را از بناهای نادر و کمیاب تاریخی عنوان کرد و گفت: حرکت مستمر قطار به این بنا آسیب وارد می کند، و امکان ترمیم آن به شکل فعلی وجود نخواهد داشت.
حمید یزدانی خاطرنشان کرد: برای احداث طرح های عمرانی در محدوده یا مجاورت آثار تاریخی پیمانکار طرح امنیت بنای قدیمی را تضمین می کند، ولی در توضیح های پیمانکار مربوطه هیچ گونه ضمانتی مبنی بر عدم نشست و فرسایش تیمچه وجود ندارد.

** حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز در این جلسه گفت: سازه ها و تاسیسات موجود در چهار راه بازار قابل پیش بینی تر از سه راه بازار است، از این رو طبق نظر کمیته فنی و مطالب ارائه شده توسط کارشناسان، این نقطه باید به عنوان گزینه نهایی ایستگاه مترو انتخاب شود.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.