به گزارش ایرنا، سید محمدرضا هاشمی روز سه شنبه در جلسه کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان قم در سالن امام جواد(ع) استانداری، اظهار کرد: 95 درصد آب در کشاورزی، 2 درصد در صنعت و سه درصد در آب شرب مصرف می شود، از این رو مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی بسیار ضروری است.
وی با بیان این که بیش از 34 درصد آب های ذخیره شده در استخرهای آب در مزارع تبخیر می شود، گفت: باید در زمینه اصلاح نحوه آبیاری در کشاورزی و توجه به مساله گلخانه ها توجه جدی صورت گیرد.
وی به مساله ترویج، آموزش و پژوهش اشاره و خاطرنشان کرد: باید از تشکل های مردمی در حوزه کشاورزی استفاده کنیم و از نظرهای کارشناسی آنها بهره ببریم.
وی با بیان این که تجربه و دانش مکمل یکدیگر است و باید برای توسعه کشاورزی هم از علم دانشگاهیان و هم از تجربه کشاورزان استفاده کرد، افزود: سالانه سه هزار و 500 پایان نامه در استان تدوین می‌ شود که باید بخشی از این پایان ‌نامه ‌ها به مساله کشاورزی بپردازد.
سرپرست استانداری قم با اشاره به بحث کمبود منابع آبی در کشور خاطرنشان کرد: باید مساله سنتی بودن، فرسوده بودن امکانات و بیمه کشاورزی نیز مورد توجه قرار بگیرد.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
هاشمی همچنین درخصوص صنعت اظهار کرد: سال گذشته شاهد بودیم که 900 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شد و از اقدام های خوبی است که در دولت فعلی اتفاق افتاده است.
وی به یک هزار و 651 واحد صنعتی فعال در استان قم اشاره و خاطرنشان کرد: لازم است، میزان ظرفیت تولید واحدهای صنعتی فعال موجود تفکیک و تا حد امکان به این واحدها کمک شود.
وی درخصوص صادرات استان قم نیز اظهار کرد: با توجه به 170 میلیون دلار صادارات استان در سال گذشته، یک میلیون دلار در بخش سنگ و 70 میلیون دلار در بخش فرش صادارات داشته ایم.
هاشمی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه تورم در قم از میانگین کشوری پایین تر است؛ میانگین کشوری حدود 15 درصد و در این استان حدود 13 درصد است و از کسانی که در حوزه بازار نظارت دارند، تقدیر می کنیم.
وی ادامه داد: باید به مساله نظارت بر بازار در استان قم به صورت جدی توجه شود؛ همچنین موضوع تامین میوه شب عید در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست استانداری قم در پایان با اشاره به هفته پژوهش خاطرنشان کرد: ضرورت هر طرحی داشتن پیوست پژوهشی برای آن است.
24 تا 29 آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.