به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، سید رضا موسوی مشکینی در جلسه کارگروه مخاطرات زیست محیطی استان، افزود: در این سایت 18 هکتاری، تخلف های زیست محیطی متعددی از جمله تغییر در نوع، افزایش میزان و عدم اجرای ضوابط و استانداردهای دفع پسماندها صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه دفع پسماندهای ویژه و صنعتی کار بسیار فنی و پیچیده ای است و باید به افراد با صلاحیت واگذار شود، گفت: محل مجاز دفع پسماندهای صنعتی در استان قم باید هرچه سریعتر انتخاب شود و ما با انتقال پسماندهای رها شده در برخی نقاط استان به سایت پسماند سلفچگان موافق نیستیم.
بخش سلفچگان به عنوان یکی از بخش های پنجگانه استان قم در فاصله حدود 50 کیلومتری شهر قم قرار دارد. حدود 120 واحد صنعتی در این بخش مستقر می باشد.
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان مهم ترین و نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی – اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه های اصلی شمال – جنوب و شرق – غرب ایران است و برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز دارد و قادر است نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا کند.
وی در ادامه با بیان اینکه عمده گرد و غبار در مرکز کشور، از کانون های داخلی سرچشمه می­گیرد، اظهار داشت: حداکثر 25 درصد منشا گرد و غبار در استان قم خارجی است که نیمی از آن مربوط به کشور عراق است.
موسوی با اشاره به اینکه دشت مسیله از مهمترین کانون های گرد و غبار در مرکز کشور بشمار می آید و اگر احیای دریاچه نمک مورد غفلت واقع شود، زندگی در قم و تهران سخت خواهد بود، خاطرنشان کرد: وضعیت گرد و غبار در استان قم مناسب نیست و در این میان منطقه قمرود دارای بیشترین حجم گرد و غبار و منطقه کهک دارای کمترین حجم است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم با اشاره به تراکم بالای جمعیتی و صنعتی و موقعیت ویژه سیاسی و جغرافیایی استان، تصریح کرد: با توجه به تجربه های تلخ خشک شدن تالاب ها در سراسر کشور و مصوبه هیات وزیران برای مقابله با پدیده گرد و غبار، وظایف و تکالیف دستگاه های اجرایی در این رابطه مشخص شده و امکانات و اعتبارات لازم برای مقابله با مخاطرات زیست محیطی در استان باید اختصاص یابد.
وی همچنین با اشاره به قانون هوای پاک، بر ضرورت استفاده از سوخت استاندارد و عدم استفاده از مازوت در تمامی بخش­ها تاکید کرد و گفت: از ابتدای مهرماه سال جاری در تمامی جایگاه های سوخت استان قم، بنزین یورو 4 در حال توزیع است، اما توزیع نفت گاز یورو 4 با کندی مواجه است که امیدواریم این مشکل نیز در سراسر کشور برطرف شود.
1175 /
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.