امیر طیبی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در حال حاضر، بخش قابل توجهی از فعالیت های کشاورزی قم در سطح روستاها شکل می گیرد و اگر بهره برداران این بخش بتوانند با استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولیدات خود را در قالب محصول نهایی عرضه کنند، میزان درآمد آنها و ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان، افزایش زیادی خواهد یافت.
وی با اشاره به این که امروز نواحی صنعتی قم می تواند تحرک جدی در سهم تولید و اشتغال استان ایجاد کند، بیان کرد: اگر به نواحی صنعتی و ظرفیت های آن برای جذب سرمایه گذاران توجه شود، بخش زیادی از معضل بیکاری در مناطق روستایی برطرف و بر میزان تولید محصولات کشاورزی، افزوده می شود.
وی با اشاره به مزایای استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی در نواحی صنعتی قم، گفت: این صنایع ضمن رعایت استانداردهای درنظر گرفته شده، با طبیعت مناطق روستایی سازگار بوده و آلودگی زیست محیطی ایجاد نخواهد کرد.
طیبی نژاد با بیان این که در نواحی صنعتی قم، هزینه تمام شده محصول از جمله در بخش حمل و نقل پایین است، گفت: این نواحی در نزدیکی بازارهای مهم کشور از جمله تهران قرار دارد و می توان محصولات تولیدی را با استفاده از راه دسترسی مناسب و شبکه حمل و نقل سراسری به سرعت منتقل کرد.
وی با اشاره به بسته های حمایتی درنظر گرفته شده برای تشویق سرمایه گذاران به فعالیت در نواحی صنعتی قم، افزود: سامانه بهین یاب برای پرداخت تسهیلات رونق تولید و سامانه کارا برای پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر روستاییان فعال است و سرمایه گذاران می توانند از امتیازات درنظر گرفته شده در این بخش، استفاده کنند.
هم اکنون 78 واحد بهره بردار در چهار ناحیه صنعتی خورآباد، سیرو، طغرود و دستجرد قم در محدوده ای به مساحت 90 هکتار مشغول فعالیت و تولید هستند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر،چاپ و نشر،سلفچگان، محمود آباد،ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که بیش از 90 درصد آن مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.
قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش کهک، جعفریه، سلفچگان، خلجستان و مرکزی است؛ جمعیت ساکن در مناطق روستایی قم، کمتر از پنج درصد جمعیت کل استان است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.