مدیر دفتر حفاظت رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با آزادسازی بستر رودخانه‌ها از دخل و تصرف و ساخت و سازهای صورت گرفته سبب می‌شود تا از بروز خسارت در اثر وقوع سیلاب در این مسیرها جلوگیری شود.
به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، حسین‌پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مخاطراتی طبیعی که در استان اردبیل همه ساله شاهد رخداد آن هستیم وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌هاست که با باز نمودن بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها به راحتی می‌توان زمینه روان‌سازی عبور سیلاب در بستر رودخانه‌ها را فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما در بستر و مجرای رودخانه‌ها و مسیر حرکت آب دخل و تصرف داشته باشیم و یا بخواهیم با ساخت و سازهای بی‌رویه و غیرمجاز در این مسیر محدودیت ایجاد کنیم قطعا با وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها و خسارت های مالی و جانی آن روبرو خواهیم شد.
مدیر دفتر حفاظت رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: ما در آب منطقه‌ای اردبیل با ارزیابی این موضوع و بررسی انحراف‌های ایجاد شده در مسیر رودخانه‌ها تلاش می‌کنیم تا راهکارهایی را برای مدیریت این حوزه ارائه کنیم تا با جاری شدن سیلاب در مسیر رودخانه‌ها جلوی آسیب‌ها و برخی حوادث ناگوار گرفته شود.
حسین‌پور بیان کرد: ما از سال گذشته طرح آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها را با هدف جلوگیری از دخل و تصرف‌های غیر مجاز آغاز کردیم و در تلاشیم تا با یک برنامه‌ریزی دقیق به اهداف موردنظر در این حوزه دست پیدا کنیم.
 
وی آزادسازی و بازگشایی تعدادی از رودخانه‌های سطح استان از تصرفات غیرقانونی از جمله رودخانه بالیقلوچای اردبیل، قوری‌چای اردبیل، اهرچای مشگین‌شهر و قره‌سو در نمین را یادآور شد و تصریح کرد: ما در قالب طرح آزادسازی و بازگشایی و ساماندهی رودخانه بالیقلوچائی به دنبال آن هستیم تا در عرض این رودخانه‌ها از دخل و تصرف غیرقانونی و نابجا جلوگیری کرده و زمینه روان‌سازی عبور سیلاب را در مسیر این رودخانه ها فراهم کنیم.
مدیر دفتر حفاظت رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به همکاری خوب شهرداری در خصوص مطالعه و اجرای ساماندهی و باز بودن مجرای برای روان‌سازی آب در بستر رودخانه بالیقلو اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است تا با این آزادسازی و ممانعت از دخل و تصرف بی‌مورد و حتی ریختن نخاله‌ها در داخل این رودخانه مانع از وقوع سیلاب در بستر رودخانه شده و به تخلیه کامل مسیر این رودخانه کمک کنیم.
حسین‌پور تصریح کرد: با اجرای کامل طرح ساماندهی رودخانه بالیقلو در مسیر جاری این رودخانه در داخل شهر اردبیل تلاش ما بر این است تا به نوعی از وقوع حوادث تلخ و ناگوار سیلاب‌های احتمالی در فصول مختلف جلوگیری شود.
  
مدیر دفتر حفاظت رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با همکار بنیاد مسکن و در قالب طرح هادی تلاش می‌کنیم تا از ساخت و سازهای بستر و حریم رودخانه‌ها توسط روستائیان جلوگیری کنیم.
حسین‌پوراظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته بنیاد مسکن در تهیه و اجرای طرح‌های هادی استعلامی از بابت ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها انجام نمی‌داد و به همین دلیل ما در اکثر روستاها با نقاط حادثه‌خیز و مشکل‌دار روبرو بودیم.
وی از شناسایی منابع آب و مسیرهای رودخانه‌ها و همچنین کدبندی آنها خبر داد و خاطرنشان کرد: در یک تعامل خوب با بنیاد مسکن تلاش می‌کنیم تا مانع از ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها شویم چرا که هرگونه ساخت و ساز در این مسیرها با آسیب‌ ناشی از سیل روبرو می‌شود.
حسین‌پور به سیل اخیر سال جاری در برخی از مناطق روستایی استان اشاره کرد و گفت: هر چند حجم کار و طرح‌های اجرایی در مناطق روستایی زیاد و متعدد است اما باید به سمتی حرکت کنیم تا در یک برنامه‌ریزی مناسب با رعایت قوانین و مقررات در کنار از بین بردن ساخت و سازهای حادثه‌آفرین در مسیر رودخانه‌ها به سمت ایمن‌سازی ساخت و ساز در این حوزه حرکت کنیم.
وی بیان کرد: ما کار سختی را در پیش داریم چرا که متاسفانه اکثر ساخت و سازها در مناطق روستایی به ویژه حاشیه رودخانه‌ها سیلاب‌ها با مشکلاتی روبروست ولی ما با هماهنگی‌هایی که در قالب سامانه کاداستر ثبت استان انجام دادیم نقشه و مشخصات حد بستر و حریم رودخانه‌ها و مسی‌لها در اختیار اداره کل ثبت و اسناد و املاک قرار دادیم به ثبت رسیده تا در صدور اسناد و صدور پروانه‌ها مانع از ساخت و سازها در حریم و بستر رودخانه‌ها باشیم.
مدیر دفتر حفاظت رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در پایان بیان کرد: همکاران ما بررسی‌های دقیق کارشناسی را در این حوزه آغاز کردند و امیدواریم در جلسات آینده گزارش کامل و مفصلی از اقدامات انجام شده و یا در دست اقدام ارائه شود تا بتوانیم با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیشگیرانه مانع از ساخت و سازها و آسیب‌زا در بستر و حریم رودخانه‌ها باشیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.