به گزارش ایرنا، روح الله محمدی روز چهارشنبه افزود: جشن آللاه لاما یکی از رسوم کهن در منطقه گرمی است که بعد از برداشت گندم در اواخر تیر ماه برگزار می شود.
او گفت: برداشت گندم از خرداد تا تیر ماه بوده و جشن برداشت گندم از دیرباز در روستاهای کوهستانی این شهرستان برگزار می شود.
او با اشاره به برگزاری این جشن در 50 روستا، اظهار داشت: با هدف احیا و معرفی این رسم کهن به مدت 2 سال است که جشن آللاه لاما در روستای آلایله از بخش مرکزی گرمی برگزار می شود.
محمدی با اشاره به برگزاری سومین دوره این جشنواره در تیر ماه امسال ادامه داد: همزمان با این جشن بازارچه محصولات روستایی نیز دایر خواهد شد.
وی به تکمیل پرونده این رسم کهن جهت ثبت ملی آن اشاره و تشریح کرد: این جشن در ادبیات شفاهی و مکتوب منطقه به ویژه اشعار و ضرب المثل ها مطرح شده است.
وی اضافه کرد: در کنار این جشن آیین سنتی 'باشداق' نیز برگزار می شود.
به گفته محمدی ، در این رسم دیرینه کشاورزان به قشر ضعیف و کم برخوردار جامعه کمک کرده و از محصولات خود به آنها هدیه می کنند.
او افزود: این جشن قرن ها است در روستاهای شهرستان گرمی برگزار شده وامروزه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان علت سفر هزاران گردشگر به گرمی می باشد.
گرمی مغان با 120 هزار هکتار اراضی قابل کشت و 12 هزار بهره بردار کشاورزی در شمال اردبیل قرار دارد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.