به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام امیر رشتبری روز سه شنبه در جلسه شورای احیای زکات خلخال خلخال افزود: بر اساس فتوای مراجع تقلید زکات فطریه جمع آوری شده باید در همان روز به دست نیازمندان جامعه برسد.
وی گفت: نهادهای حمایتی و موسسه های خیریه مجاز با همکاری اعضای هیات امنای مساجد فطریه جمع آوری شده از مردم را براساس لیست تهیه شده از افراد نیازمند جامعه در همان روز بدست نیازمندان رسانده و نگهداری فطریه و یا هزینه کرد آن در سایر موارد حتی تبدیل پول نقد به جنس و یا تبدیل پول های جمع آوری شده به خرد و بزرگ نیز از نظر شرعی جایز نیست.
رییس شورای احیای زکات خلخال با بیان اینکه نحوه جمع آوری فطریات در عید فطر سال گذشته مطلوب بود افزود: حداقل سهم فطریه تعیین شده برای هر نفر در این منطقه 80 هزار ریال است که افراد به تناسب درآمد خود می توانند آن را افزایش دهند.
وی گفت: بر اساس فتوای مراجع پرداخت زکات فطریه باید قبل از نماز عید فطر توسط مردم صورت گرفته و هزینه کرد فطریه جمع آوری شده در پایگاه های مستقر در مقابل مساجد برای امور مساجد نیز از نظر شرعی جایز نیست.
مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) خلخال نیز در این جلسه گفت: در سال گذشته مردم این شهرستان بیش از یک میلیارد و 500 میلیون ریال زکات فطریه پرداخت کردند.
صفر فتح الله زاده افزود: در جمع آوری فطریه های مردمی همه موسسه های خیریه ملزم به داشتن مجوز جمع آوری فطریه و قرار دادن صندوق های جمع آوری فطریه در محل های تعیین شده از سوی شورای احیای زکات خلخال هستند.
او گفت: ماموران انتظامی از فعالیت موسسه های فاقد مجوز در این زمینه جلوگیری کرده و صندوق های فاقد آرم ساماندهی را جمع آوری خواهند کرد.
وی اظهار کرد: با هدف پیشگیری از تجمیع صندوق ها در مقابل مساجد و مصلای نماز محل استقرار صندوق های موسسه های خیریه زیرپوشش بهزیستی و یا موسسه های دارای مجوز از فرمانداری و نیز شبکه های نیکوکاری زیرپوشش کمیته امداد توسط ستاد ساماندهی تعیین شده و مسئولان این موسسه ها ملزم به استقرار در محل های قبلی تعیین شده هستند.
فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز در این جلسه از فعالیت 17 سازمان و تشکل غیر دولتی مردم نهاد در این شهرستان خبر داد و افزود: از این تعداد چهار موسسه خیریه در کمک به نیازمندان جامعه فعالیت می کنند.
او افزود: برای جمع آوری فطریه مردمی در روز عید فطر مجوز لازم از سوی فرمانداری برای این موسسه ها صادر خواهد شد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.