' سال هاست که کارشناسان فرهنگ و توسعه استان مهمترین شاخص عدم سرمایه گذاری در استان اردبیل را بروکراسی اداری و فرهنگ سنتی حاکم در بطن بروکراسی قلمداد کرده اند. با اینکه در دولت تدبیر و امید تلاش های زیادی برای رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در استان انجام شده ولی همچنان این درد کهنه پابرجا بود، رفع موانع تولید و اصلاح امور فرهنگی در ادارات مهمتر از سرمایه سرمایه گذار است.
در کشورهای مدرن و صنعتی این موارد و موانع تولید با استفاده از شفاف سازی و دولت الکترونیک سامان یافته است. اخیرا در استان اردبیل قدم های اولیه برداشته شده است، در این طرح به سرمایه گذارن به صورت الکترونیکی خدمات داده می شود. به صورتی که سرمایه گذار طرح خود را در سایت ثبت می کند و مجوز طرح پس از بررسی در ادارات تخصصی مجوز عملیاتی صادر می شود.
استانداری اردبیل با ایجاد پنجره واحد راهکاری را تعبیه کرده که سرمایه گذاران در حداقل زمان و بدون حضور فیزیکی و گرفتار شدن در دام بروکراسی اداری و فرهنگ سنتی حاکم بر بروکراسی مجوز سرمایه گذاری را دریافت کنند.
اعتقاد بر شفاف سازی و دولت الکترونیک از راهبردهای توسعه ای استاندار اردبیل محسوب می شود، همچنانکه اشاره شد در پنجره واحد این مفهوم عملیاتی شده است. در حوزه اشتغال هم سایتی طراحی شده که کلیه شاغلین با کد ملی و کد بیمه در آن سایت درج می شود تا همگان میزان اشتغال سالانه را به وضوح ببیند.
در پروژه راه آهن هم تلویزیون شهری نصب می شود تا شهروندان روزشمار اتمام طرح و زمان باقیمانده را ببینند. البته این موارد مثال هایی برای شکل گیری دولت الکترونیک برای رفع موانع تولید و رفع فرهنگ سنتی حاکم بر بروکراسی اداری می باشد.
شفاف سازی و ایجاد دولت الکترونیک از ضروریات توسعه محسوب می شود حال که در محورهای مختلف این امر خطیر اتفاق افتاده نوید روزهای خوب را برای توسعه استان می دهد.
پنجره واحد راهکاری برای تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری می باشد. این راهبرد توسعه ای قدمی ارزنده از سوی استانداری اردبیل قابل تقدیر است. هرچه موانع کمتر باشد میزان سرمایه گذاری به همان نسبت افزایش می یابد'.
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.