به گزارش ایرنا ، احمد شهریار روز سه شنبه در همایش سرخه شاخه زنی گردو افزود: از مجموع چهار هزار و 200 هکتار باع های گردوی استان 2 هزار و 500 هکتار در خلخال واقع شده و این شهرستان بیشترین سهم تولید این محصول کشاورزی اردبیل را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: سالانه بیش از 34 هزار تن انواع محصولات باغی از بیش از 40 هزار هکتار باغ های میوه مناطق سردسیری و نیمه گرمسیری استان تولید می شود و شهرستان خلخال با برخورداری از هفت هزار و 300 هکتار باغ های میوه سهم قابل توجهی در تولیدات باغی این استان به ویژه محصول گردو به خود اختصاص داده است.
شهریار اظهار کرد: استان اردبیل دارای پنج هزار بهره بردار گردو بوده که در سال های اخیر بدلیل سرما زدگی محصول در هر 2سال یک بار که به علت وقوع پدیده سرمای دیر رس بهاره در استان اتفاق می افتد، دچار خسارات شدید مالی می شوند.
او با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی باغ های گردو ضروری بنظر می رسید افزود: برگزاری نخستین همایش سرشاخه زنی گردو در خلخال و قطب تولید محصول گردوی استان با حضور پرفسور ییلماز از دانشمندان معروف در زمینه محصول گردو با هدف بهره مندی بهره برداران گردوی استان اردبیل از آخرین تکنولوزی روز دنیا برای کاهش آسیب های طبیعی و نیز افزایش راندمان این محصول صورت می گیرد.
او گفت: همایش و کارگاه آموزشی سرشاخه زنی گردو در خلخال به مدت 2 روز بصورت تئوری و عملی برگزار می شود و انتظار می رود نتیجه این همایش جایگزینی ارقام مقاوم در مقابل سرما ، دیرگل ده و پرمحصول گردو در استان باشد.
فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان در برگزاری این همایش گفت: وجود بیش از 400 کارشناس و فارغ التحصیل رشته کشاورزی در این شهرستان ظرفیت بزرگی برای افزایش تولیدات کشاورزی همچون گردو است.
پرفسور صلاح الدین ییلماز از کشور ترکیه نیز گفت: انتقال یافته های علمی در کاهش خسارات سرما زدگی درختان گردو و افزایش راندمان تولید این محصول در کشور ایران را برای خود افتخار می داند.
وی گفت: با توجه به کسب تجربه موفق مقابله با پدیده طبیعی سرما زدگی باغ های گردو در کشور خود ، با انتقال آخرین یافته های علمی و تکنولوژی روز دنیا در بحث سرشاخه زنی درختان انتظار دارد سطح باغ های گردوی خلخال که در معرض هیجانات طبیعی بیشتری نسبت به ترکیه قرار دارند از 2 هزار و 500 هکتار فعلی با 10 برابر افزایش به 25 هزار هکتار در آینده افزایش یابد.
شهرستان خلخال با برخورداری از 49 هزار و 89 هکتار اراضی کشاورزی ، 41 هزار و 450 هکتار اراضی زراعی و هفت هزار و339 هکتار اراضی باغی و تولید سالانه 57 هزار و 80 تن محصولات زراعی و 33 هزار و 900 تن محصولات باغی سهم بزرگی در تولید محصولات زراعی باغی استان اردبیل دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.