فرماندار نمین در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران ایرنا بمناسبت دهه فجر گفت: هم اکنون 20 طرح اقتصادی اشتغالزا با 10 هزار و 250 میلیارد ریال در این شهرستان در حال اجراست که پیشرفتی بین 30 تا 90 درصد دارد.
فرهاد عبدالعلی پور افزود: با بهره برداری از این طرح ها برای سه هزار و 150 نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
وی بیان کرد: همچنین هشت طرح با مجموع اعتبار 10 هزار و 810 میلیارد ریال برای ایجاد اشتغال به 2 هزار و 413 نفر در این شهرستان در حال مطالعه و دریافت مجوز می باشد.
فرماندار نمین با بیان اینکه طی دو سال گذشته 2هزار نفر در واحدهای گوناگون تولیدی در این شهرستان اشتغال یافته اند ایجاد اشتغال در این حجم را در این شهرستان بی سابقه ذکر کرد.
او گفت : 173 طرح در ارتباط با اشتغال فراگیر با مبلغ 120 میلیارد ریال تسهیلات و به منظور ایجاد شغل برای یک هزار نفر در کمیته شهرستان تصویب و به مرکز استان معرفی شده است.
وی بیان کرد : برای مجموع این طرح ها که در زمینه های صنعت و معدن ، جهاد کشاورزی ، میراث فرهنگی ، ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش هستند مبلغ 820 میلیارد ریال تسهیلات تایید و به بانک های عامل معرفی شده اند.

** تعریف طرح های اقتصاد مقاومتی برای روستاهای نمین
فرماندار نمین اظهار کرد : به موضوع تحقق اقتصاد مقاومتی در نمین توجه ویژه شده به گونه ای که برای تمام 91 روستای موجود در این شهرستان کارشناسان ذیربط اعزام و بررسی های لازم را از لحاظ قابلیت ها و استعداد هرکدام از آنها انجام داده اند.
عبدالعلی پورافزود: طرح های مربوط به اقتصاد مقاومتی برای هر یک از این روستاها در زمینه استعداها و قابلیت هایی که دارند از گیاهان دارویی گرفته تا بوم گردی تعریف و اجرا می شوند.
وی پرداخت 50 میلیارد ریال به دهیاری های شهرستان نمین و واگذاری 10 دستگاه انواع ماشین آلات مجهز مانند آتش نشانی و لودر به آنها را از دیگر اقدام های انجام شده طی دوسال گذشته در مناطق روستایی این شهرستان دانست.
وی با اشاره به اقدام اساسی در زمینه گازرسانی به روستاهای این شهرستان گفت: 88 روستا از 99 روستای نمین از گاز طبیعی بهره مند هستند و دیگر روستاهای باقی مانده نیز روستاهای کم جمعیت می باشند.
وی همچنین اضافه کرد: تمامی روستاهای این شهرستان نیز دارای برق هستند.

** منطقه ویژه اقتصادی نمین و واگذاری نخستین قطعه زمین به سرمایه گذار
فرماندار نمین در ارتباط با منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان گفت: فاز اول این منطقه به وسعت یکصد هکتار در حال ساخت و آماده سازی می باشد و اولین قطعه زمین نیز اخیرا به واحد تولیدی کریستال با سرمایه گذاری یک هزار و 860 میلیارد ریال واگذار گردید.
عبدالعلی پور همچنین از افتتاح رسمی فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی نمین در تیر ماه سال آینده خبر داد.
وی با اشاره به تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای منطقه ویژه اقتصادی نمین از اعلام آمادگی حدود 200 سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این منطقه خبر داد.
عبدالعلی پور بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی نمین با وسعت 2 هزار و 55 هکتار در چهار پلاک ثبتی در پشت فرودگاه اردبیل در حوزه استحفاظی شهرستان نمین واقع شده است.
او افزود: در بخش اجرایی منطقه ویژه اقتصادی 100 هکتار از مجموع محدوده به بخش خدمات شامل فنس کشی محدوده ، ساختمان های اداری ، گمرک ، بانک ها ، بیمه ها و انبارهای مرکزی اختصاص یافته که برای احداث ابنیه های مذکور یک هزار و 500 میلیارد ریال هزینه خواهد شد.
وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی نمین به لحاظ نزدیکی به فرودگاه و جاده های اصلی قابلیت ایجاد توریسم سلامت را نیز داراست و برای تحقق آن در منطقه ویژه اقتصادی تلاش خواهد شد.

** توسعه دانشگاهی نمین
فرماندار نمین افزود : طی یک سال گذشته خوابگاههای دانشگاه فن آوری نمین مورد بهره برداری قرار گرفته و آزمایشگاههای آن که از سطح اعتبار دانشگاههای معتبر ایران برخوردارمی باشد، راه اندازی شده است.
وی افزود: 250 نفر دانشجو در رشته های مهندسی فیزیک ، مهندسی ریاضی ، مهندسی محیط زیست و مهندسی علوم محاسبات در این دانشکده مشغول تحصیل هستند و برای رشته های مهندسی رایانه و اطلاعات و نانو فناوری نیز اخیرا مجوز دریافت شده است.
وی با اشاره به اینکه چندین نفر از دانشجویان این دانشگاه در دانشگاههای معتبر ایران ازجمله صنعتی شریف در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده اند ادامه داد : ساختمان آموزشی این دانشگاه نیز با صرف هزینه 10 میلیارد ریال درحال ساخت است.
او با بیان اینکه شهر نمین فاقد بیمارستان است، گفت : برای ساخت بیمارستان تامین اجتماعی این شهر زمینی به مساحت سه هزار متر مربع واگذار شده است.
به گفته وی ، در دو سال گذشته بیش از 70 میلیارد ریال در حوزه بهداشت و درمان در این شهرستان هزینه شده است.

** ظرفیت های گردشگری نمین وگام های اساسی برای رشد آن
فرماندار نمین گردشگری را یکی از قابلیت های این شهرستان برای پیشرفت و رونق اقتصادی منطقه دانست و گفت : در این حوزه طرح های گوناگونی درحال اجراست که از آن جمله می توان به احداث پارک و فضاهای سیاحتی در چهار نقطه شامل بابا داوود عنبران ، فندقلو، آبی بیگلو و سوها اشاره کرد که برای مطالعات آنها مبلغ یک میلیارد ریال هزینه شده است.
عبدالعلی پور افزود : سعی بر آن است تا در کنار اجرای طرح های جدید مانند مکان های اسکان و تفریح و سرگرمی وضعیت طبیعیت بکر منطقه نیز حفظ شود.
به گفته وی ، در این پارک ها بویژه در فندقلو مسیرهای پیاده روی ، دوچرخه سواری ، کمپ های اقامتی و در منطقه بابا داوود نیز ایجاد پل معلق کوچک پیش بینی شده است.
وی همچنین با بیان اینکه برای اولین بار در منطقه بیش از یکصد هزار اصله نهال در سایت جنگلی فندقلو تولید شده است گفت : در حاشیه بزرگراه نمین به اردبیل تاکنون 10 هزار اصله نهال کاشته شده و سعی بر این است تا این درختکاری در حاشیه جاده تا اردبیل ادامه یابد.
به گفته وی برای فرهنگسرای شهر نمین پنج میلیارد و 500 میلیون ریال و برای فرهنگسرای شهر عنبران چهار میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته که به تدریج پرداخت می شود.

** افتتاح 23 طرح عمرانی و اقتصادی در نمین طی دهه فجر
فرماندار نمین همچنین گفت: 23 طرح اقتصادی و عمرانی با اعتباری بالغ بر 260 میلیارد ریال در این شهرستان آماده بهره برداری شده و در ایام دهه فجر افتتاح می شود.
عبدالعلی پورافزود: 20 طرح از این تعداد در حوزه عمرانی و 3 طرح نیز در حوزه اقتصادی اجرا شده اند.
وی اضافه کرد: سالن ورزشی چند منظوره روستای مرنی، ساختمان اداری ثبت اسناد، مدرسه 6 کلاسه امام علی (ع) شهر نمین، طرح هادی روستاهای ننه کران، مرنی و خانقاه سفلی، تامین آب شرب و ساختمان مرکز جامع سلامت شهر آبی بیگلو از جمله طرح های مهم عمرانی افتتاحی در دهه فجر خواهد بود.
فرماندار نمین افزود: کارخانه های ریخته گری ، تولید روکش لاستیک و طرح بوم گردی و گردشگری با هزینه کرد 115 میلیارد ریال نیز در شهرستان نمین به بهره بهرداری می رسند.
شهر نمین در 35 کیلومتری شرق اردبیل دارای 13 هزار نفر جمعیت است. جمعیت روستایی این شهرستان درصد بیشتری از ساکنان منطقه را تشکیل می دهند به گونه ای که 60 هزار نفر در 91 روستای این شهرستان سکونت دارند.
گفت و گو: مسعود وسیله/ سیفعلی موسی زاده
6016/6019
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.