به گزارش ایرنا ، فرامرز بهنژاد روز پنجشنبه در نشستی با فرماندار خلخال افزود: علت بسیاری از مشکلات مربوط به کمبود آب شرب در روستاهای استان ناپایدار بودن منابع آبی در نظر گرفته شده در گذشته برای تامین آب شرب است و تلاش می کنیم با اجرای پروژه های احداث مجتمع های آبرسانی روستایی و تامین آب از منابع آبی پایدار این مشکل را در بلند مدت حل کنیم.
وی گفت: حل مشکل مقطعی آب شرب روستاهای استان در گذشته امروزه تبدیل به یک معضل بزرگ اجتماعی در تامین آب پایدار مناطق روستایی شده و هم اکنون بدلیل بروز خشکسالی در منطقه و کاهش آب بسیاری از منابع تامین کننده آب شرب روستاها همچون چشمه ها ، چاه های عمیق و یا رودخانه های فصلی تامین آب شرب روستاها با مشکل جدی مواجه شده است.
او افزود: طرح احداث مجتمع آبرسانی روستایی با پوشش جمعیتی 100 روستا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار گرفته و برای اجرای این پروژه ها تامین 100 لیتر آب در ثانیه از منابع آبی پایدار مناطق مختلف استان اردبیل برای پیشگیری از بروز مشکل ناشی از خشکسالی های احتمالی آینده ضروری است.
وی با بیان اینکه اجرای مجتمع های آبرسانی روستایی و تامین آب پایدار ضمن توقف روند مهاجرت از روستاها افزایش جمعیت و مهاجرت معکوس را بهمراه خواهد داشت گفت: مجتمع آبرسانی شهرستان کوثر با بهره گیری از منابع آبی سد گیوی برای پوشش جمعیتی 80 روستای این شهرستان نمونه ای از طرح احداث مجتمع های آبرسانی روستایی با استفاده از منبع آبی پایدار است که این طرح با توجه به وجود منابع آبی پایدار مختلف در خلخال نیز قابل اجرا است.
فرماندار خلخال نیز در این نشست گفت: بدلیل کوهستانی بودن شهرستان و برغم وجود منابع آبی پایدار در منطقه منابع تامین کننده آب شرب بیش از 80 درصد روستاهای خلخال ناپایدار است.
فریدون بابایی افزود: بیشتر چشمه ها و آبهای سطحی متاثر از شزایط جوی از جمله کاهش نزولات آسمانی کم آب شده اند.
وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 3.5 میلیون مترمکعب آب در خلخال تولید و بدون هرگونه استفاده مفید از دسترس منطقه خارج و از طریق رودخانه قزل اوزن وارد حوزه آبریز استان گیلان می شود گفت: احداث مجتمع های آبرسانی روستایی با استفاده از منابع آبی پایدار همچون آب پشت سدها و رودخانه های پرآب طرح مناسبی برای حل مشکل همیشگی کمبود آب شرب روستاهای کم آب این شهرستان است.
وی اظهار کرد: وجود منابع آبی در مناطق مرتفع ، روستاهای خلخال را از استفاده از تجهیزات پمپاژ آب بی نیاز کرده و همین امر کاهش هزینه های اجرای پروژه های آبرسانی را به همراه خواهد داشت.
بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و 248 هزار و 610 نفر جمعیت استان اردبیل 448 هزار و 554 نفر در یک هزار و 555 روستا سکونت دارند که از این تعداد یک هزار و 24 روستا بالای 20 خانوار هستند.
مصرف بی رویه آب از سوی مردم ، هدر رفت آب در بخش کشاورزی، کمبود منابع آب های زیرزمینی ناشی از کمبود بارش و استفاده بی رویه کشاورزان ، ساماندهی نشدن چاه های غیرمجاز و تحقق نیافتن برنامه تغییر الگوی کشت از جمله عواملی هستند که موجب بروز و تشدید تنش های آبی در استان اردبیل شده است.
خبرنگار: بهرام نقی زاده ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.