به گزارش خبرنگار ایرنا، عدیل سروی روز چهارشنبه در گردهمایی بزرگداشت روز جهانی خاک افزود: راه اندازی سامانه 131 گزارشات مردمی را دریافت و از ساخت و سازی غیر مجاز که توسط مردم به این سامانه اطلاع داده میشود جلوگیری می کند.
وی با بیان اینکه برای تشکیل فقط یک سانتی مترمکعب از خاک زراعی 300 تا 700سال زمان لازم است ، بر حفظ و نگهداری زمین های کشاورزی و باغ ها تاکید کرد.
وی بیان کرد: گروههای گشت مراقبت و حفاظت از خاک توسط مدیریت امور اراضی سازمان به صورت شبانه روزی در تمامی روستاهای شهرستانها صورت می گیرد .
سروی ادامه داد : وی بیان کرد: استان اردبیل که یک و نه صدم درصد مساحت کل کشور را تشکیل می دهد با داشتن 778 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی مشتمل بر 515 هکتار هکتار اراضی دیم ، 225 هزار هکتار اراضی آبی و 38 هزار هکتار باغات برای جلوگیری از تخریب بستر تولید سعی ویژه ای را بکار بسته است.
به گزارش ایرنا ، نعمت بزرگ خاک کشاورزی نقش موثری در تامین امنیت غذایی جوامع و رفع نیازهای ضروری و حیاتی آنان دارد عنصر خاک سرمایه بزرگی برای هر کشوری محسوب می شود و همه جوامع برنامه های مدون و کارشناسی و تخصصی در حفاظت و نگهداری از این سرمایه بزرگ ملی انجام می دهند.
فرسایش خاک در کشورمان متاسفانه بسیار نگران کننده است به گونه ای که در یک هکتار 16 و هفت دهم تن در هکتار است . میزان فرسایش خاک در کشورمان یک سوم بیش از شاخص های جهانی است .
با توجه به اهمیت خاک در برنامه ششم اقتصادی توجه به مبحث خاک به نحو قابل توجهی مد نظر قرار گرفته است به گونه ای که اجرای ده میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و یک و دو دهم میلیون هکتار علمیات بیابان زدایی در نظر گرفته شده است ، این در حالی است که در برنامه توسعه پنجم اقتصادی سطح اجرای علمیات آبخیزداری سه میلیون هکتا و سطح عملیات بیابان زدایی در سطح 600 هکتار در نظر گرفته شده بود .
خبرنگار: مینا میرقاسمی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
3006/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.