کریم حاجی زاده روز دوشنبه در جلسه کارگروه پیش‌ بینی و پیشگیری از بافت ناکارآمد و سکونت گاه‌های غیررسمی اردبیل افزود: صنایع ‌دستی یکی از راهکارهای اساسی اشتغال زایی در روستا است.
او با اشاره به فعالیت 26 هزار تولید کننده صنایع‌ دستی در استان ادامه داد: ارتقای مهارت هنرمندان به صورت ویژه توسط میراث فرهنگی دنبال می شود و در عین حال تولیدات متنوع و بازارپسند نیز مورد حمایت است.
حاجی زاده بیان کرد: انتظار می‌ رود تسهیلات مطلوب برای تقویت تولیدات اختصاص یابد.
وی یکی از مشکلات تولید صنایع ‌دستی را تمرکز بر تولید دست بافته های داری دانست که در کشور بیش از اندازه تولید می شود و گفت: امروز به دنبال تقویت تولید سایر صنایع‌دستی با ارزش افزوده بالا هستیم.
او همچنین خواستار حمایت از تولیدات صنایع دستی شد و افزود: انتظار می رود تسهیلات مناسب به این منظور اختصاص یابد.
حاجی زاده با اشاره به اختصاص تسهیلات اشتغال زایی در روستاها تشریح کرد: در 2 حوزه صنایع ‌دستی و گردشگری 750 میلیارد ریال تسهیلات مصوب شده است.
او با تاکید بر اینکه در بخش زیرساخت های گردشگری قطعا مشکلی نخواهیم داشت، افزود: 12 روستای هدف گردشگری و 48 روستا با قابلیت گردشگری در استان شناسایی شده که این تسهیلات می تواند منجر به رونق آنها شود.
وی تشریح کرد: در مقابل در بخش صنایع‌ دستی مطابق آیین نامه تولید کننده باید یک نفر را تحت پوشش بیمه درآورد که عملا تولیدکنندگان صنایع دستی خود اشتغال هستند و قادر به تامین این بند قانونی نیستند.
او اضافه کرد: نیاز است با هدف اشتغال زایی در روستاها موانع اختصاص تسهیلات رفع شده و زمینه اشتغال زایی با کمک صنایع‌دستی فراهم شود.
اردبیل از استان های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می کنند.
بیش از 120 هزار نفر در استان اردبیل در تولید بیش از 62 رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.
چرم و ملیله اردبیل ، معرق نمین ، مرصع سنگ و معرق سنگ خلخال ، گلیم عنبران ، جاجیم بافی ، قالی بافی ، پالاز بافی ، ورنی بافی ، تراش شیشه ، مسند بافی ، سفالگری ، چاقو سازی ، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.
خبرنگار و انتشار دهنده: گیتی طالبی
6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.