به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نبی الله عیسی لو در جلسه حفاظت از منابع آب استان با بیان اینکه پارسال سال پربارشی بر ای استان بود افزود: امسال وضعیت کم بارش و خشکسالی بر منطقه حاکم است.
وی گفت: در سال زراعی جاری خلخال با 413 میلیمتر رکورددار بارش در استان اردبیل بود و در نقطه مقابل نمین با 183 میلیمتر کمترین بارش را داشته است.
وی بیان کرد: با وجود بارش کم و با مدیریت ورودی سدهای استان اردبیل امسال 174 میلیون متر مکعب بوده که این میزان در سال گذشته 149 میلیون متر مکعب به ثبت رسیده بود.
معاون شرکت آب منطقه ای اردبیل حجم کنونی سدهای استان را 112 میلیون متر مکعب و بیشتر از سال های گذشته خواند و افزود: مصارف کشاورزی استان در مجموع 104 میلیون متر مکعب بود.
عیسی لو ورودی سد یامچی را 68 میلیون متر مکعب و حجم باقی مانده این سد را 19 میلیون متر مکعب بیشتر از سال گذشته اعلام کرد و بیان داشت: ذخیره سد سبلان با سرریز انجام شده 62 میلیون متر مکعب بود که حجم کنونی این سد نیز 56 میلیون متر مکعب است.
وی ادامه داد: در سد قوری چای، سقزچی و گیوی مشابه سال قبل ذخیره سازی و نسبت به تامین آب شرب و کشاورزی اقدام شده است.
عیسی لو در مورد وضعیت سدهای مرزی نظیر ارس، خدافرین و میل مغان نیز گفت: دبی خروجی ارس 42 میلیون متر مکعب و سد خدافرین 162 میلیون متر مکعب بوده و بیشترین مصرف نیز در حوزه کشاورزی بود و با شرایط کشت و زرع کنونی پیش بینی می شود در سال زراعی آینده با مشکلاتی در تامین آب کشاورزی روبرو شویم.
وی سطح زیر کشت شبکه مغان را 92 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: در مغان و سدهای موجود 810 میلیون متر مکعب مصرف در بخش کشاورزی وجود دارد و کمتر از 131 میلیون متر مکعب مصرف مربوط به بخش شرب و بهداشت می باشد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل تشریح کرد: در مجموع مصرف شرب یک روند صعودی به خود گرفته و امسال در اردبیل با 2 میلیون متر مکعب اضافه مصرف آب روبرو هستیم که اگر صرفه جویی در این زمینه انجام نشود در سال های آینده با مشکل روبرو خواهیم شد.
مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه گفت: 3 هزار و 400 کیلومتر رودخانه دائمی، فصلی و مسیل های کوچک و بزرگ در استان اردبیل وجود دارد.
امین حسین پور اظهار کرد: در استان 2 رودخانه مرزی به طول 196 کیلومتر شامل ارس و بالهارود جاری است و برای حفاظت کمی و کیفی آنها طبق قوانین و مقررات اقدامات خوبی آغاز شده است.
وی انجام مطالعات فاز اول و دوم ساماندهی رودخانه های مرزی به طول 127کیلومتر را یادآور شد و بیان کرد: ساماندهی رودخانه های مرزی به طول 57 کیلومتر، مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه های مرزی به طول 196 کیلومتر و آزادسازی تصرفات مزاحم در بستر و حریم رودخانه های مرزی از اهم اقدامات شرکت آب منطقه ای اردبیل در راستای حفاظت و کنترل سیلاب رودخانه های مرزی ارس و بالهارود است.
مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه ای اردبیل گفت: در 15 سال اخیر 76 سیل در استان رخ داده که 6 سیل تخریب بیشتری داشته به طوری که در سال جاری 4 سیل در اوایل بهار در استان اردبیل اتفاق افتاده است.
حسین پور افزود: مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها به طول 1 هزار و 707 کیلومتر انجام شده است.
وی انجام مطالعات فاز اول ساماندهی رودخانه ها به طول 308 کیلومتر، انجام مطالعات فاز دوم ساماندهی، اجرای ساماندهی رودخانه به طول 20 کیلومتر، اجرای عملیات بازگشایی و لایروبی رودخانه ها به طول 132 کیلومتر و تهیه و نصب تابلوهای هشدار سیل به تعداد 320 مورد را از اقدامات شرکت آب منطقه ای اردبیل در حوزه حفاظتی و کنترل سیلاب اعلام کرد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده : سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.