ادبیات فارسی و مستشرقین عنوان کتابی است به کوشش محقق جوان اردبیلی محمد فیاضی که زیر نظر وحید ضیائی در 179 صفحه صفحه نگاشته شده و توسط انتشارات پارلاق یازی در شهریور ماه 96 وارد بازار کتاب گردیده است.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، ادبیات فارسی و مستشرقین عنوان کتابی است به کوشش محقق جوان اردبیلی محمد فیاضی که زیر نظر وحید ضیائی در 179 صفحه صفحه نگاشته شده و توسط انتشارات پارلاق یازی در شهریور ماه 96 وارد بازار کتاب گردیده است.

این کتاب به معرفی، زندگی‌نامه و بررسی نقادانه آثار 10 مستشرق ایران شناسی می‌پردازد که در صد سال اخیر بیشترین پژوهش‌ها را در حوزه ادبیات فارسی و تاریخ ایران داشته و به نوعی معرفان ادبیات فارسی به شیوه نوین آن بوده‌اند. شیوه آکادمیک و پژوهش‌های ثقیل این مستشرقین و انتشار کتب ایشان در اروپا و آمریکا باعث شناساندن ادبیات فارسی به جهان اکنون بوده است و این در حالی است که پژوهندگان ایرانی نیم قرن اخیر نیز تحت تاثیر و با پیروی از روش علمی و دیدگان این عالمان به بررسی و نقد ادبیات پرداخته‌اند.

ژول مول فرانسوی، تئودور نولدکه  و هرمان اته آلمانی، ادوارد براون و رینولد نیکلسون انگلیسی ، یان ریپکا از چک و اسلواکی، هانری ماسه فرانسوی ، یوگنی ادواردویچ برتلس روسی، هانری کربن مستشرق فرانسوی و  آنه ماری برگیت شیمل آلمانی که در حوزه ادبیات کلاسیک ایران بخصوص شاهنامه پژوهی، عرفان، ادبیات غنائی، تاریخ ادبی آثار گرانسنگی تالیف نموده اند این 10 تن را شامل می‌شوند .

فیاضی در این کتاب با ذکر مختصری از زندگی‌نامه هر یک از این مستشرقین به معرفی آثار ایشان پرداخته و در پایان هر فصل با شاهد مثالی از نظریات محقق به بررسی انتقادی آرا پرداخته است .

وحید ضیائی در مقدمه این کتاب و در اهمیت آن می نویسد: « اهمیت این کتاب برای منی که عضو کوچکی از ادبیات چی‌ها و علاقمندان ادبی هستم در چند نکته ذیل خلاصه می شود:

- خود را در آیینه نگاه دیگران دیدن: چهره ادبیات و فرهنگ این سرزین بزرگ از نگاه کسانی که تنها به عشق آوازه سرایندگان چکامه‌های جاودانه فارسی به آن روی آورده و چه بسا نیکوتر از ما در آن غور نموده‌اند، دیدنی ست!

- خلاصه زندگی‌نامه شخصی و ادبی این 10 تن، نشان از قدمت مداومتی تاریخی در پرورش استعدادها دارد و مقاومت در برابر مشکلات و سختی‌های کار، بطوریکه می‌تواند برای نسل امروز درس بزرگی باشد از سبک زندگی عالمانه غیر انفعالی که لحظه را غنیمت می‌شمرد نه در عیش و عشرت که در دانستن و پس توانستن .

- برای علاقمندان به ادبیات فارسی مجموعه‌ای است از آثار تولید شده در خصوص فرهنگ و ادبیات ایران زمین بطور یکجا. تا جایی که من سراغ دارم پیش‌ترها چنین مجموعه‌ای با ظرافت و کمیت ایجاز آمیز آن منتشر نشده است .

- برای نسل نوی پیگیر و جستجوگر و نسل‌های پیشین چه بسا فراموشکار یا خاطره باز، مرور این آثار ریشه‌های پژوهش‌های اخیر دهه‌های تا به امروز را روشن می‌کند. چه بسا نویسندگان امروز هنوز از مرز این پژوهش‌ها فراتر نرفته‌اند و محصول نوتری ارائه نداده‌اند .

- نکته در خور توجه این پژوهش نقل آسیب شناسی‌هایی است که به قلم محققان ایرانی بر این آثار وارد شده است و در برخی موارد به اصلاح نظر ایشان منجر شده است. این روند نشانه نیکی از بر آمدن تفکری انتقادی و اصلاحی در مواجهه با نظریات اندیشمندان فرنگی است »

گفتنی است این کتاب نخستین اثر این محقق جوان اردبیلی و از مجموعه کتب هنرجویان کلاس‌های ادبیات خلاق می‌باشد که پیش از این 14 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف ادبی از هنرجویان این مجموعه منتشر شد بود .

محمد فیاضی متولد 1375 بوده و همزمان با شغل کتابفروشی طلبه حوزه علمیه نیز می‌باشد .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.