محمد خداپرست روز سه شنبه در جلسه کارگروه طرح مدیریت سبلان با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه اثر طبیعی ملی سبلان از نظر وجود گونه های گیاهی و جانوری و منطقه اکو توریستی گفت: مطالعات طرح مدیریت جامع اثر طبیعی ملی سبلان با عنوان مطالعه طرح تفصیلی – اجرائی اثر طبیعی ملی سبلان به مساحت 6643 هکتار در سال 94 شروع است.
او افزود: این طرح در سال 96 با حضور مشاوران طرح در سطح استان و سازمان مرکزی حفاظت محیط زیست با تصویب نهایی به پایان رسید.
وی هدف از اجرای طرح مدیریت سبلان را حفاظت از تنوع زیستی و اکوسیستم حساس و شکننده کوهستان، دستیابی به رویکرد همه سو نگر، جلب مشارکت مردمی در برنامه های حفاظتی کوهستان سبلان و طبیعت گردی پایدار در منطقه ذکر کرد.
خداپرست اظهار کرد: همسو کردن فعالیت های دستگاههای متولی در راستای مدیریت یکپارچه زیست بومی منطقه بر اساس مطالعه طرح تفصیلی – اجرایی اثر طبیعی ملی سبلان ضروری است.
وی گفت: در شرح خدمات مطالعه طرح تفصیلی – اجرایی اثر طبیعی ملی سبلان 6 زون معرفی و مطالعه شده که زون امن، زون حفاظتی، زون تفرج گسترده، زون احیا، زون سپربازدارنده و زون استفاده ویژه را شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه به همین منظور و در راستای اجرایی کردن طرح مطالعه سبلان تفاهم نامه ای در سال 1394 بین معاون رییس جمهوری و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار اردبیل امضا شده اظهار امیدواری کرد با ارائه برنامه ها و پیشنهادات دستگاههای اجرایی استان بر اساس اهداف و برنامه های طرح مطالعه سبلان حفاظت و بهره برداری پایدار از سبلان عملیاتی شود.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل ، خداپرست با اشاره به اینکه هم اکنون میانگین مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در سطح کشور 11 درصد است گفت: هم اکنون وسعت مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان 8.7 درصد به نسبت وسعت استان می باشد که با معرفی مناطق جدید سعی داریم وسعت مناطق تحت مدیریت را افزایش دهیم.
سه منطقه حفاظت شده در محدوده استان واقع است که شامل منطقه حفاظت شده آق داغ به مساحت 93 هزار و 800 هکتار در شهرستان خلخال ، منطقه حفاظت شده مغان در محدوده بیله سوار و پارس آباد مغان به مساحت 35 هزار هکتار و منطقه حفاظت شده نئور به مساحت چهار هزار و 200 هکتار که بخشی از منطقه وسیع حفاظت شده لیسار استان گیلان است.
کوه سبلان که از ارتفاع سه هزار و 600 متر به بالا و غار یخگان در محدوده شهرستان خلخال نیز جز آثار طبیعی ملی ثبت شده استان اردبیل است.
کوه سبلان در سال 1381 از ارتفاع 3600 متر به بالا به عنوان یکی از مناطق چهار گانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تحت عنوان اثر طبیعی ملی سبلان در شورایعالی محیط زیست به ثبت رسیده است.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.