به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام میکائیل مقدسی روز دوشنبه در نشستی با رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به وجود ریزگردها در این شهرستان هنگام وزش باد اظهار کرد: مجوزهای بی رویه استخراج معدن طبیعت شهرستان نیر را به نابودی کشانده و اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد فاجعه زیست محیطی خواهیم بود.
وی افزود: جمعیت شهرستان نیر در آخرین آماری که ارائه شد باز کاهش یافته و اگر تدبیری اندیشیده نشود باز شاهد مهاجرت از شهرستان خواهیم بود و روستاها عملا از سکنه خالی خواهد شد.
حجت الاسلام مقدسی از مسوولان اداره صنعت ، معدن و تجارت استان و فرمانداری نیر خواست تا در زمینه صدور مجوز استخراج معدن در این شهرستان با دقت عمل کنند تا شاهد بروز چنین مشکلات زیست محیطی نشویم.
وی با انتقاد از برداشت بیش از حد معاون شهرستان بویژه در منطقه شیران اظهار کرد: یکی از دلایل مهاجرت روستاییان از شهرستان نیر از بین رفتن مراتع است که توسط معادن این عمل صورت گرفته است.
امام جمعه نیر خواستار نظارت جدی مسوولان ذیربط بر روند برداشت اصولی و فنی معادن و همچنین صدور مجوز به آنها شد.
سید حامد عاملی ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل هم در این نشست از اکتشاف چهار منطقه معدنی با ارزش در این استان خبر داد و گفت: مطالعات اولیه برای استخراج چهار حوزه معدنی با ارزش فلزی در شهرستان‌ های خلخال ، مشگین شهر ، کوثر و نیر صورت گرفته که به محض آغاز به کار این معادن تحول عظیمی در بخش صنعت و معدن و نیز ایجاد اشتغال در استان شاهد خواهیم شد.
وی در زمینه برداشت غیراصولی و غیرفنی معادن شهرستان نیر بویژه معادن موجود در شیران افزود: کمیته ساماندهی معادن در این سازمان تشکیل شده که با هر گونه برداشت غیراصولی و غیر فنی برخورد می‌ کند.
مهدی احمدی ، فرماندار نیر هم خواستار توجه جدی مسوولان ذیربط به صدور مجور معادن در این شهرستان شد تا منطقه با مشکل مواجه نشود.
اردبیل یکی از استان هایی است که در موقعیت خوبی قرار گرفته بطوری که چهار پهنه معدنی در این استان در دست مطالعه است.
چهار پهنه معدنی قزل اوزن ،سبلان ،قره سو، باغرو داغ و نیر - زرج آباد از جمله پهنه های معدنی استان اردبیل است که توسط شرکت های مختلف بخش خصوصی عملیات مطالعاتی آن به انجام رسیده است.
شهرستان نیر در 30 کیلومتری جنوب اردبیل قرار دارد.
خبرنگار: شهرام اصالت نیری ** انتشار دهنده: گیتی طالبی
7116/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.