عدیل سروی روز پنجشنبه در همایش مسوولان و کارشناسان کمیته کارگروه اصلاح الگوی کشت در استان گفت: ایجاد زمینه لازم برای افزایش تولید و بهره وری از اهداف طرح استانی الگوی کشت محصولات زراعی و باغی است.
او اظهار کرد: خوشبختانه در بیشتر مناطق استان کشاورزان و بهره برداران به لحاظ ارزش و اهمیت اقتصاد تعدادی از محصولات زراعی و باغی از این طرح استقبال خوبی دارند و با فرهنگ سازی مناسب و افزایش باور و آگاهی های کشاورزان بزودی شاهد رونق واقعی در بخش کشاورزی خواهیم بود.
او با اشاره به این که طرح استانی الگوی کشت از سال 1393در حال اجراست گفت: با توجه به رعایت الگوی کشت در اراضی زراعی و باغی استان میزان بهره وری تولید محصولات کشاورزی استان افزایش یافته است.
او افزود: از جمله این محصولات زراعی می توان به افزایش عملکرد سیب زمینی در واحد سطح ، افزایش گندم آبی و دیم و افزایش سطح کشت کلزا و حبوبات ، ذرت شیرین در اردبیل ، کشت دوم پسته و زعفران اشاره کرد.
وی یکی از اولویت های اصلی دولت تدبیر و امید در تدوین برنامه ششم توسعه کشور را توجه به مساله کمبود آب دانست و اظهار کرد: بر اساس کارکردهای اصلی برنامه تغییر الگوی کشت کارشناسان این سازمان مصمم به تداوم اجرا و عملیاتی کردن برنامه الگوی کشت استان و جایگزینی محصولات پرهزینه و آب بر با محصولات کم هزینه و کم مصرف هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: در گذشته در مورد محصول سیب زمینی بنا به هر دلایلی از لحاظ عرضه و بازاریابی موانعی سد راه بود که با برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت انجام شده اقدامات موثر و متعددی برای افزایش ارزش اقتصادی سیب زمینی و همچنین تقلیل خسارات مالی وارده به کشاورزان انجام شد.
او بهره برداری از ظرفیت حدود 80 هزار تن انبارهای سرد سیب زمینی ، افتتاح کارخانه فرنچ فرایز برای فرآوری سیب زمینی ، کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی به میزان 10 درصد و تغییر الگوی کشت اراضی مورد نظر و ورود محصولات زراعی و باغی جدید به منطقه مانند بقولات و ذرت دانه ای و علوفه ای ، گیاهان دارویی ، زعفران ، گل محمدی ، پسته ، عناب ، سماق ، ارائه تسهیلات برای تغییر الگوی کشت به کشاورزان منطقه را از اقداماتی ذکر کرد که با نیاز آبی کمتر درآمد زایی بالا و تقلیل هزینه های کشت نقش موثری در افزایش توان اقتصادی خانوارهای روستایی استان ایفا خواهد کرد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، سروی افزود: در سال اقتصاد مقاومتی برای اجرای طرح الگوی کشت اراضی زارعی و باغی استان که با استفاده از نظرات صاحب نظران و محققان مرکز و ایستگاه های تحقیقاتی ، تجارب کارشناسان خبره جهاد کشاورزی و مشارکت عاملان تولید و بهره برداران بخش های مختلف کشاورزی شاهد شکوفایی ظرفیت های نهفته و پایداری تولیدات کشاورزی و تحول اساسی در روند توسعه بخش کشاورزی استان خواهیم بود.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 38 هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی را تولید می کند.
استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده:عارف شیرزاد
6018/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.