به گزارش ایرنا، اصغر سلیمان زاده روز شنبه در جلسه بررسی مشکلات عمرانی اردبیل افزود: برای احداث این خط یک هزار و 200 میلیارد ریال و برای احداث تصفیه خانه هم 900 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص می توان بخشی از مشکلات آب اردبیل را برطرف کرد .
وی بیان کرد: بهترین راهکار برای تامین آب آشامیدنی و نیز صنعت رو به توسعه اردبیل انتقال آب از حوزه قزل اوزن در جنوب استان می باشد که خوشبختانه سهمی معادل 50 میلیون متر مکعب برای استان در وزارت نیرو تخصیص و نهایی شده و با انتقال آن آب این منطقه تا 30 سال آینده تامین و مشکلی در این زمینه نخواهد بود.
سلیمان زاده با اشاره به بحث هایی در باره انتقال آب قزل اوزن و سهم شهرستان خلخال از این آب افزود: مسلم است که در صورت انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل باید در طول مسیر نیازهای آب آشامیدنی و صنعت تمام مناطق موجود در مسیر از جمله شهرستان خلخال تامین شود که این امر نیز در طرح های مورد نظر پیش بینی خواهد شد.
وی مهمترین ابزار عملیاتی شدن این طرح را استفاده از ظرفیت فایناس خارجی و داخلی ذکر کرد و گفت: استفاده از این ظرفیت پیش بینی شده و با توجه به تجربه موجود در این زمینه به عملیاتی شدن آن در کوتاه مدت امیدواریم.
سلیمان زاده مطالعات زیست محیطی، میراث فرهنگی ، اعتبار و میزان تخصیص آب را از مقدمات اولیه انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل دانست و افزود: این اقدام ها به تدریج در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی اردبیل هم اکنون از سد یامچی تامین می شود، گفت: برای افزایش کیفیت آب آشامیدنی اردبیل احداث برج آبگیر،احداث چهار پمپ شناور و احداث شفت آب در سد یامچی در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل صرفه جویی در مصرف آب را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر 36 میلیون متر مکعب آب از سد یامچی برداشت می شود که باید برای استفاده بهینه و جلوگیری از مصرف بی رویه آب بیشتر از این فرهنگ سازی شود.
وی اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای اردبیل برای اینکه آب را به صورت بهینه و پایدار در اردبیل توزیع کند اقدام به زون بندی به طول 47 کیلومتر کرده که 30 کیلومتر آن آماده افتتاح است و زون بندی 17 کیلومتر دیگر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
سلیمان زاده با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در باره جدا سازی آب مصرفی برای آشامیدن با مصارف دیگر، بیان کرد: در این راستا انتقال آب از چشمه گورگور با دبی 50 لیتر در ثانیه به اردبیل و ارایه آن در ایستگاه های مختلف به شهروندان پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به بیلان آبی دشت اردبیل افزود: بیلان سالانه استفاده آب این دشت 130 میلیون متر مکعب است که تا آخر سال گذشته 632 میلیون متر مکعب از این دشت برداشت شده و وضعیت را بحرانی کرده است.
سلیمان زاده اجرای طرح تعادل بخشی را راهکار دیگر جلوگیری از بحران آب اعلام کرد و افزود: وزارت نیرو 15 طرح تعادل بخشی را در دستور قرار داده که براساس این طرح ها مقرر است نصب کنتورهای هوشمند ،انسداد چاه های غیرمجاز به منظور جلوگیری از بحران اب مد نظر قرار گیرد.
هم اکنون آب آشامیدنی شهر هزار نفری اردبیل و 50 روستای اطراف از سد کشاورزی یامچی در نزدیکی شهر نیر تامین می شود.
خبرنگار:یعقوب شاددل**انتشار دهنده: عارف شیرزاد
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.