کودتای 28 مرداد بزرگترین جنایات آمریکایی ها در ایران است.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، حسین بشیری گیوی در یاداشت خود در خصوص کوتادی آمریکایی 28 مرداد گفت: در انقلاب مشروطه مردم ایران خصوصا شهروندان تبریزی هزینه بسیار سنگینی را پرداخت کردند و با پوست و گوشت و خون و استخوان  از ارزش های انقلاب مشروطه دفاع کردند تا اینکه ایران مسیری نو در سپهر سیاسی آغاز کند و اینچنین شد. نتیجه انقلاب مشروطه در دولت ملی دکتر محمد مصدق خود را نشان داد. ارزش های دموکراتیک در جامعه ایران جوانه زده بود. فرزندان ایران در اروپا و آمریکا تحصیل کرده بودند و در داخل چرخه های علم و تکنولوژی را به راه انداخته بودند. در اندک زمان نهادها امور را به دست گرفته بود و شاه عملا می دید که زمام امور از دست وی خارج شده و نهادها قدرت را در بخش های مختلف از آن خود کرده اند و  واردات و صادرات به صورت قانونمند انجام می شود ، کاسبان حریم آریا مهر  احساس خطر کرده بودند. کاسبان حریم آریا مهر شاهنشاه صدایشان بلند شده بود ولی مرد لجوج سیاست ایران از هر نوع باج دهی به کاسبان حریم آریا مهر سرباز می زد و  از هر نوع امتیاز دهی به آنها امتناع می کرد. مصدق به خوبی می دانست که ارزش های اصیل انقلاب مشروطه را باید با چنگ و ناخن و دندان حفظ و نگهداری کند. مصدق به همراه وزرای وطن پرست همچون دکتر حسین فاطمی، دکتر غلامحسین صدیقی و دیگر یاران وفاداراش با تمام توان و قوا ارزش های دموکراتیک را در جامعه نهادینه  می کردند و مردم ایران هم در مقابل تحریم ها از دولت مصدق حمایت می کردند تا خللی در سپهر سیاسی ایران بوجود نیاید. در این میان "شعبان بی مخ ها " هم  عرض خود می بردند و زحمت دولت می دادند ولی" شعبان بی مخ ها" هم نمی توانستند در مقابل دولت مردمی مشکلی ایجاد کنند.

دولت مصدق صنعت نفت را از دست انگلیسی ها خارج کرده بود و در یک کارزار حقوقی جانانه در دادگاه بین المللی لاهه بر انگلیسی ها پیروز شد و حقوق مسلّم ایران را به ملت ایران برگرداند. در این مسئله هم کاسبان حریم آریا مهر متضرر شدند و مواجب دلالی شان از قبل صنعت نفت هم قطع شد و دیوانه وار بر علیه مصدق می شوریدند ولی مصدق همچنان از امتیاز دهی خودداری می کرد.

اما در پرده دوم آمریکا که خود را سردمدار دموکراسی می داند و دم از دموکراتیک بودن می زند پروژه ای را توسط "سیا" طرح ریزی کرده بود که  دولت دموکراتیک مصدق را سرنگون کند . جل الخالق طنز تاریخ را می بینید کشورهایی که دم از دموکراسی می زنند در دیگر کشورها ریشه دموکراسی را خشک می کند. البته " سی رایت میلیز " به صراحت نوشته بود که صد خانواده جامعه آمریکا را اداره می کنند در واقع کل دنیا را اداره می کنند و دست به هر جنایتی می زنند از بزرگترین جنایات آمریکایی ها در ایران کودتای 28 مرداد می باشد.

اگر دولت مصدق با قدرت و با استفاده از توان داخلی در ایران پیروز می شد الگویی مناسب برای کل خاورمیانه و جهان سوم محسوب می شد. همچنانکه می دانید در کوتاه مدت حرکت ملی مصدق الگویی برای مصر و دیگر کشورها شده بود. همچنانکه منافع کاسبان حریم آریا مهر به خطر افتاده بود و آنها دست به ماجراجویی می زدند. تازه پس از انتشار اسناد "سیا" متوجه می شویم که کاسبان حریم آریامهر مزدورانی بیش نبودند بلکه کاسبان اصلی در بیرون بودند که مصدق منافع آنها را قطع کرده بود و حتی آریا مهر شاهنشاه هم بله قربان آنها بوده است. حال سوال اساسی این است در آن مقطع تاریخی حزب توده که فرمان از شوروی می برد چرا با کودتای ننگین آمریکایی همداستان شد؟

در هر روی دولت آمریکا در گام نخست باید از ملت ایران عذرخواهی کند و هزینه گزافی که به ملت ایران تحمیل کرد را بپردازد. وظیفه میهن پرستان ایرانی است که در دادگاه های بین المللی بر علیه آمریکا اقامه دعوا کنند تا حقوق به حق ملت ایران را از آنها بگیرند .َ Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.