به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان دومین جلسه کارگاه "تدبر در قرآن" با محوریت سوره لقمان ویژه همکاران و دانشجویان واحد استان اردبیل برگزار شد
.

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل، در این کارگاه که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل واحد استان اردبیل برگزار شد، حجت ­الاسلام علی ندایی، مفسر علوم قرآنی در ادامه تفسیر آیات سوره لقمان گفت: به تناسب بحث­هاى گذشته پیرامون توحید و شرک و اهمیت و عظمت قرآن و حکمتى که در این کتاب آسمانى به کار رفته، در ادامه از «لقمان حکیم» و بخشى از اندرزهاى مهم این مرد الهى در زمینه توحید و مبارزه با شرک سخن به میان آمده که این اندرزها هم مسائل اعتقادى، اصول و وظایف دینى و اخلاقى را بیان می­کند.

وی افزود: در آیات الهی بر بجای آوردن شُکر در قبال نعمت­های الهی تاکید شده و عنوان شده است شکرگزارى به سود شکرگزار است و موجب فزونی نعمت­ها می شود.
مفسر علوم قرآنی به حکمتى که قرآن از آن سخن مى‏گوید اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند به لقمان کتاب نداد، بلکه به دلیل معرفت و علم، پرهیزگاری، اخلاق پاک و تقوا حکمت عطا کرد و او نیز به شکرگزاری از پروردگار پرداخت، او هدف از آفرینش نعمتهاى الهى و کاربرد آن­ها را مى‏دانست و در همان هدفى که براى آن آفریده شده بود به کار مى‏بست. در واقع حکمت همین به کار بستن هر چیز در جاى خود است.

این مفسر با بیان اینکه در سوره لقمان یکی از مهمترین دستورات خداوند متعال، اقامه نماز است تأکید کرد: نماز مهم­ترین پیوند انسان با خالق می­باشد که قلب را بیدار و روح را مصفّا و زندگى را روشن مى‏سازد، همچنین آثار گناه را از جان مى‏شوید و از فحشا و منکرات باز مى‏دارد.

ندایی با بیان اینکه در آیات قرآنی، خداوند انسان را به خدمت به پدر و مادر سفارش کرده است و آن را بعد از نماز، بهترین عبادت و شکر خداوند عنوان کرده است: لقمان در زندگی خود به رعایت مسائل اخلاقى در ارتباط با مردم و خویشتن پرداخته و تواضع، فروتنى و خوشرویى را توصیه کرده است.

وی با اشاره به اینکه پدر و مادر گاه به گمان اینکه سعادت فرزند را مى­خواهند،  تلاش و کوشش مى کنند که او را به عقیده انحرافى خود بکشانند اضافه کرد: وظیفه فرزندان در اینگونه مسائل این است که هرگز در برابر این فشارها تسلیم نشوند و استقلال فکرى خود را حفظ کرده ولی در عین حال با آنها مهربان باشند
.
ندایی با اشاره به انتخاب درست و عدم تقلید کورکورانه در زندگی اشاره و تصریح کرد: در زندگی باید سعی کنید الگوی مناسبی برای خود انتخاب نمایید تا در مسیر الهی گام بردارید.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.