آداب و رسوم سنتی نوروز و عشایر شهرستان بیله سوار در راستای اجرای طرح ملی نوروزگاه 96 و آماده سازی پرونده ثبت جهانی فرهنگ کهن نوروز معرفی می شود .

به گزارش ایسنا منطقه اردبیل ، جلسه کارگروه گردشگری شهرستان مرزی بیله سوار و ستاد اجرایی خدمات سفر ویژه نوروز 96 با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان شهرستانی برگزار شد .

در این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از برگزاری هفتمین جشنواره ملی کوچ عشایر در مراتع جنب سیلوی روح کندی بخش جعفرآباد شهرستان بیله سوار در 15 اردیبهشت ماه سال 96 خبر داد و گفت: برگزاری این جشنواره فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی عشایر استان است .

کریم حاجی زاده ‌زندگی عشایری را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی در جامعه دانست و افزود: در طول تاریخ معیشت عشایر به صورت خودکفا و مستقل مبتنی بر فعالیت‌های قومی و قبیله ‌ای بوده و به عنوان قشر تولید کننده نقش اساسی در توسعه اقتصادی کشور داشته ‌اند .

معاون گردشگری میراث فرهنگی نیز با ارائه گزارش کوتاهی از اهم اقدامات و هماهنگی های انجام گرفته در رابطه با دستورالعمل ساماندهی و ارتقاء خدمات سفر ویژه نوروز 96 افزود: این دستورالعمل به اعضای ستاد اجرائی خدمات سفر استان اردبیل و روسای ستادهای شهرستانی ابلاغ شده است .

قادر تقی زاده به ضرورت پخش فیلم جاذبه‌های گردشگری استان به زبان فارسی، انگلیسی و ترکی در سالن انتظار پایانه مرزی بیله سوار با توجه به مصوبه ستاد اجرایی خدمات سفر تاکید کرد و افزود: باتوجه به تهیه 21 نقشه استانی، شهرستانی و مراکز شهرستان و درج بیش از یک هزار و 800 مختصات جغرافیایی تمامی جاذبه های تاریخی، طبیعی و گردشگری و خدماتی چون تاسیسات اقامتی و گردشگری و امکانات رفاهی در قالب google map و google earth ، ضرورت دارد تابلوی این نقشه‌ها براساس مصوبه کارگروه گردشگری در پایانه مرزی بیله سوار جهت استفاده گردشگران نصب شود .

مسئول میراث فرهنگی شهرستان بیله سوار نیز از آمادگی ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان برای ارائه خدمات شایسته به گردشگران و مسافران نوروزی در پایانه مرزی بیله سوار خبر داد و گفت: این شهرستان آمادگی اسکان 350 نفر در مراکز اقامتی و 400 نفر در ستاد اسکان فرهنگیان را دارد .

  فرنام حامد با اشاره به اجرای طرح ملی نوروزگاه 96 با هدف پاسداری از آداب و رسوم عید نوروز و احیای فرهنگ ‌های بومی مرتبط با عید باستانی و آماده سازی پرونده ثبت جهانی فرهنگ کهن نوروز اضافه کرد: در این راستا برنامه‌های فرهنگی و آئینی با هدف احیای آداب و رسوم خاص و بومی و مستندسازی آئین‌ها و رسومات سنتی شهرستان بیله سوار تدارک دیده شده است .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.