مدیر جهاد کشاورزی خلخال پیش بینی کرد که بیش از 1200 تن انواع محصول گیلاس در باغات این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال از پیش‌بینی برداشت بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن انواع محصول گیلاس از باغات میوه مناطق مختلف این شهرستان خبرداد.

به گزارش جماران، محمد شاد خاطر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر از از مجموع ۴۰۰ هکتار سطح باغ‌های گیلاس این شهرستان ۲۵۰ هکتار بارور بوده که با توجه به میانگین پنج تن عملکرد محصول در هکتار پیش‌بینی می‌شود بیش از یک‌هزار و ۲۰۰ تن انواع گیلاس در بخش‌های خورش‌رستم، مرکزی و شاهرود خلخال برداشت شود.

او از برداشت گیلاس از باغ‌های مناطق نیمه‌گرمسیری خلخال واقع در بخش خورش‌رستم این شهرستان خبرداد و اظهارکرد: محصول گیلاس از باغ‌های میوه روستاهای برندق ، نمهیل و چندین روستای قطب تولید این میوه در این منطقه آغاز شده و جهت مصرف به بازار عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: برداشت محصول گیلاس بتدریج از باغ‌های میوه مناطق نیمه‌گرمسیری آغاز و در باغ‌های واقع در منطقه سردسیری این شهرستان ادامه می‌یابد و در این خصوص ۲۶۰ تن از مجموع گیلاس تولیدی سالانه مربوط به باغات گیلاس بخش شاهرود بویژه دهستان شال واقع در این بخش بوده که مقدار قابل توجهی نسبت به مجموع گیلاس تولیدی منطقه است.

وی گیلاس محلی، مشهد و اصلاح شده فید و قرمز را از انواع ارقام محصول گیلاس تولیدی باغات مناطق مختلف خلخال دانست و افزود: با توجه به تولید ارگانیک محصولات باغی خلخال و پرهیز باغداران از استفاده از انواع کود و سموم شیمیایی، گیلاس تولیدی عطر، بو و مزه دلچسب و رنگ زیبایی داشته و در بازار میوه طرفداران زیادی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهارکرد: گیلاس از میوه‌های زودرس و سازگار با منطقه کوهستانی خلخال بوده و باغداران خلخال بویژه باغداران شاهرود بخش بزرگی از باغات خود را به پرورش درختان این محصولات اختصاص داده و از اول دهه دوم خردادماه تا پایان تیرماه بهترین زمان و فصل برداشت است.

وی با بیان اینکه شهرستان خلخال فاقد کارخانه‌های فرآوری محصولات سردرختی باغ‌های میوه همچون گیلاس و آلبالو است، افزود: غالب گیلاس تولیدی خلخال پس از برداشت در بازارهای مصرف داخل شهرستان و استان همسایه گیلان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.