رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر از ثبت نمدمالی این شهر در فهرست آثار ملی خبر داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر با اشاره به احیای نمدمالی سنتی این شهرستان بعد از نیم قرن فراموشی، گفت: پرونده ‌این صنعت جهت ثبت در فهرست آثار ملی آماده می‌شود.

به گزارش جماران، ایمانعلی ایمانی روز سه‌شنبه در آیین نمدمالی در ییلاق "اده‌چمن" مشگین ‌شهر  گفت: صنعت سنتی نمدمالی از نیم قرن پیش در میان عشایر و روستاییان های به فراموشی سپرده شده بود و  با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم زمینه برای احیای آن در این شهرستان فراهم شد.

او افزود: احیا و اصالت دادن به این هنر از رشته‌های صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال ، توسعه پایدار روستایی و عشایری ، ایجاد درآمد و به دنبال آن حفظ طبیعت و معرفی فرهنگ منطقه و جلب و جذب گردشگر خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: این رشته از صنایع دستی در شمالغرب ایران در شهرستان مشگین‌شهر به شکل صنعتی در کارگاه‌ها فعال است ولی با مستندسازی آن، پرونده ‌این صنعت جهت ثبت در فهرست آثار ملی آماده می‌شود.

ایمانی بیان کرد: کاربرد اصلی نمد در سازه آلاچیق عشایری است و  برگزاری آیین نمدمالی در ییلاق اده چمن این شهرستان گامی در راستای معرفی این صنعت بود.

او از تلاش برای احیای صنایع دستی منسوخ شهرستان خبر داد و گفت:‌ شهرستان مشگین‌شهر در بخش صنایع دستی از ظرفیت‌ و قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها زمینه برای رونق اشتغال و تولید در شهرستان فراهم می‌آید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.