نادر فلاحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این جام از گورستان تاریخی روستای شال از توابع بخش شاهرود خلخال کشف شده و مربوط به تمدن ماننایی با قدمت بیش از سه هزار سال و عصر آهن سه است .

او با بیان اینکه نمایش آثار تاریخی کشف شده در خلخال در موزه میراث فرهنگی از جمله مطالبات مردم این شهرستان است، بیان کرد: پس از پنج سال تعطیلی ساختمان موزه خلخال  و با  انجام عملیات مرمت و بازسازی این موزه  از پارسال بازگشایی و زمینه نمایش آثار تاریخی کشف شده از این منطقه در آن فراهم شده  است.

وی گفت: در زمستان سال ۹۷ تعداد  ۹۹ قطعه اشیای باستانی در عملیات حفاری غیرمجاز در منطقه شال خلخال کشف و ضبط شد و اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع  دستی و گردشگری  استان اردبیل اقدام به  عملیات کاوش در این منطقه  کرد.

او اظهارداشت: نتیجه کاوش در این منطقه باستانی کشف ۱۴۰ قطعه اشیای تاریخی مربوط به دوران عصر آهن در گورستان تاریخی روستای شال است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در آینده نزدیک محل کاوش روستای شال در خلخال  به عنوان سایت باستان شناسی مورد استفاده دانشجویان رشته باستان‌شناسی و تاریخ قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه برای اجرای پروژه نیمه‌کاره توسعه فضای موزه خلخال تلاش می‌شود، بیان‌کرد: امسال پروژه‌های میراث فرهنگی با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در اولویت اجرا، تکمیل و بهره‌برداری قرار دارند.

فلاحی اولویت امسال این اداره کل را واگذاری امور مربوط به پیگیری و نظارت بر اجرای پروژه‌های شهرستانی به روسای ادارات عنوان کرد و گفت: روسای شهرستان‌ها موظف هستند تا به صورت هفتگی روند امور را گزارش ‌دهند. 

وی  هدف از واگذاری برخی اختیارات به مدیران شهرستانی را پیگیری جدی اجرای پروژه‌ها تا مرحله بهره‌برداری دانست و بیان کرد:‌ اقدامات در این حوزه باید به صورت مستند گزارش شده و به صورت مناسب در سطح گسترده اطلاع‌رسانی شود.

او اظهارداشت: امسال تکمیل و بهره‌برداری از ۹ پروژه میراث فرهنگی در اولویت قرار گرفته و اقدامات عمرانی در محدوده این پروژه‌ها در دست اجراست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.