حجت‌الاسلام مهدی فاتحی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت آغاز دهه وقف افزود: ۸۹ امامزاده و بقعه متبرکه که بیش از ۵۰ درصد از کل بقاع متبرکه استان اردبیل را شامل می‌شود، در مناطق مختلف خلخال واقع شده که ۴۰ بقعه از این بقاع در گسترش فرهنگ دینی و اعتقادی مردم و اجرای برنامه‌های فرهنگی ،مذهبی در طول سال فعالیت مستمر دارند.

وی گفت: دلیل واقع شدن بیش از ۵۰ درصد از بقاع متبرکه استان اردبیل در خلخال انتخاب این منطقه به عنوان منطقه‌ای امن در زمان حکومت خلفای عباسی و افزایش فشار این خلفا بر کشتار خاندان اهل بیت و تمایل خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در گذشته به سکونت در این منطقه و در بین مردم علاقه‌مند به این خاندان و از دنیا رفتن در بین جمعیت عاشق اهل بیت (ع) است.

او اظهارداشت: ساماندهی و بازسازی تمام امامزادگان و بقاع متبرکه خلخال در دستور کار اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان قرار گرفته و بقاع متبرکه بازسازی شده برای توسعه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در طول سال مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

وی گفت: در حالی که سال گذشته درب بقعه متبرکه امامزاده سیدابوالقاسم روستای کالار از توابع بخش مرکزی خلخال بدلیل پیشگیری از حادثه تخریب و آوار ساختمان قدیمی آن بر روی زائران با حکم قضایی بسته شده بود، امسال به همت گروه جهادی ولایت توحید بازسازی شد و فاز اول بهسازی و  مرمت ساختمان آن با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت بوده و برای عملیات اجرایی آن بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

حجت‌الاسلام فاتحی با بیان اینکه هدف اصلی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان عمران و آبادانی بقاع متبرکه در جهت استفاده حداکثری از ظرفیت فرهنگی و مذهبی این اماکن مقدس است، اظهارداشت: از اول سال ۹۷ تاکنون برای ادامه عملیات اجرایی پروژه بازسازی ساختمان امامزاده سید دانیال (ع) در حوالی روستای خانقاه سادات این شهرستان چهار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: پس از اجرا و بهره‌برداری از پروژه مجتمع تجاری ، خدماتی عرش قاضیلر خلخال که بزرگترین مجتمع تجاری اوقاف در استان اردبیل است، به زودی عملیات اجرایی دومین مجتمع گردشگری ،اقامتی ،تجاری و رفاهی بین‌راهی این شهر در زمینی به مساحت ۱۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع و پیش‌بینی ۱۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط اداره اوقاف و امور خیریه با مشارکت شهرداری و سرمایه‌گذار بخش خصوصی آغاز خواهد شد.

او با بیان اینکه بقاع متبرکه این شهرستان بزرگترین ظرفیت توریسم مذهبی منطقه محسوب هستند ، گفت: اعتبارات استانی امسال اداره اوقاف و امور خیریه خلخال با اولویت اجرای پروژه‌های بازسازی بقاع متبرکه توزیع شده است.

وی با تاکید بر لزوم دقت در اجرای پروژه‌های عمرانی اداره اوقاف و امور خیریه خلخال بیان کرد: علت طولانی شدن و یا توقف برخی از پروژه‌های عمرانی - مذهبی شهرستان محدودیت اعتبارات و یا تخصیص پایین اعتبارات منظور شده سالانه است.

خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.