دکتر علی بهرو روز یکشنبه درحاشیه برگزار آئین روز ملی دامپزشکی افزود: میزان تلفات دام در سال‌های ۹۴ و۹۷ قابل توجه بوده  اما با مایه‌کوبی به موقع  دام‌های سنگین و سبک ، برگزاری دوره‌های آموزش بهداشت محیط دام برای دامداران امسال آمار تلفات دامی در این شهرستان به حداقل ممکن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه نیمه نخست امسال با انجام اقدامات پیشگیرانه هیچ‌گونه بیماری شایع دامی دراین شهرستان ثبت نشده است، بیان کرد: افزود: امسال ۹ هزارو ۵۲۸  راس دام سنگین در ۶ طرح و هشت  واحد اپیدمیلوژیک، ۱۲۰ هزار راس دام سبک در هشت طرح و ۲۸۸ واحد اپیدمیولوژیک تحت پوشش دریافت واکسن قرار گرفتند و این امر موجب شد تا در این مدت هیچ‌گونه بیماری شایعی در شهرستان گزارش و ثبت نشود.

رئیس دامپزشکی خلخال با اشاره اینکه در زمینه کنترل بیماری در زنبورستان‌های منطقه نیز اقدامات مطلوبی صورت گرفته، اظهار کرد: امسال نمونه‌برداری از ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ کلنی زنبور عسل در ۱۶۳ زنبورستان انجام شده که ۲۵ مورد مشکوک آن به مراکز آزمایشگاهی تخصصی دامپزشکی مرکز استان ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در تهیه و تامین واکسن بیماری‌های دام وجود ندارد، اظهار کرد: با پوشش به موقع واکسیناسیون دام در دامداری‌های شهرستان از شیوع بیمارهای مشترک انسان و دام جلوگیری شده است . 

او بیان کرد: در نیمه اول سال بیش از ۵۱۷ راس دام سنگین و یک هزار و ۶۳۸ راس دام سبک با نظارت اداره دامپزشکی در کشتارگاه خلخال کشتار شده و در طول مدت یاد شده نظارت بر ۴۸۰ واحد عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی انجام شده است.

دکتر بهرو گفت : امسال ۲۵۲ کیلوگرم گوشت گوسفند و ۲ هزار و ۲۲۵ کیلوگرم گوشت گاو آلوده به انواع بیماری‌های دامی و همچنین ۱۲۶ کیلوگرم گوشت قرمز درمحل کشتارگاه  خلخال کشف و معدوم شد .

وی با بیان اینکه اعمال جرایم همراه با انجام اقدامات پیشگیرانه مانع از کشتار غیر مجاز و عرضه گوشت قرمز فاقد نظارت دامپزشکی در خلخال شده است، گفت:خوشبخانه این شهرستان عاری از واحدهای عرضه گوشت بین راهی،کشتار غیر مجاز و فاقد نظارت دامپزشکی است.

او اظهار کرد: با این وجود ادامه فعالیت واحدهای عرضه گوشت قرمز و کبابی‌های موجود درمسیرهای بین راهی در جاده های ارتباطی مشترک خلخال به گیلان و درداخل حوزه استحفاظی این  استان مورد نگرانی بوده و برای پیشگیری از ادامه فعالیت این واحدها در مسیرهای خلخال به اسالم و پونل با مقام‌های  دامپزشکی گیلان مکاتبات لازم صورت گرفته است.

او با بیان اینکه قوانین مربوط به لزوم داشتن مجوز از دامپزشکی برای جابجایی و خروج دام از استان اردبیل به سایر استان‌ها به قوت خود باقی است، افزود: تمامی مجوزهای صادره نیمه نخست امسال در دامپزشکی خلخال با هدف کشتار دام در کشتارگاه صادر شده است .

خلخال در جنوب اردبیل واقع است.

۶۰۱۶/۷۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.