حسن نظیفی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در سال زارعی جاری بیش از چهار هزار و ۲۵ هکتار از اراضی شهرستان پارس‌آباد مغان به زیر کشت ذرت علوفه‌ای رفته که از این میزان ۷۷۰ هکتار آن به صورت کشت اول و سه هزار و ۲۲۵ هکتار نیز به صورت کشت دوم است.

وی بیان کرد: برای کشت ذرت علوفه‌ای در سال جاری حدود ۱۴۰ تن بذر مناسب بین کشاورزان ذرت کار شهرستان پارس‌آباد توزیع شده است.

نظیفی در خصوص اقدامات انجام شده برای مبارزه با آفات مختلف ذرت اظهار کرد: به منظور دسترسی به حداکثر ظرفیت تولید ذرت علوفه‌ای، در سالجاری در سطح سه هزار هکتار از اراضی شمال استان با آفات و بیماری‌های مختلف از جمله آگروتیس(طوقه بر)، کارادرینا(برگ خوار) و پیرائوستا(ساقه خوار) مبارزه شده است.

 ذرت علوفه‌ی که جزو گیاهان با ارزش اقتصادی بالاست در زمین‌های کشاورزی با خاک فقیر نیز به خوبی رشد می‌کند.

امسال ارقام دیررس "۷۰۴" و میان­رس "تری وی کراس ۶۴۷" ذرت علوفه‌ای در مزارع کشاورزی شهرستان پارس‌آباد مغان کشت شده است.

برداشت این محصول که به صورت مکانیزه و با دستگاه چاپر انجام می‌شود، آغاز شده‌است.

کشت ذرت علوفه‌ای با توجه فعالیت واحدهای دامداری و وجود دام‌های سبک و سنگین در شمال استان اردبیل و در شهرستان پارس آباد از سال‌های گذشته رواج دارد و تولید این محصول نقش بسزایی در اشتغال، تامین خوراک دام، افزایش تولید گوشت قرمز و شیر در منطقه داشته است.

به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی استان اردبیل، ذرت کاران برای افزایش بهره‌وری منابع آب و خاک به جای ارقام دیررس و پر آب بر، باید از ارقام زودرس و میان رس ذرت کشت کنند.

شهرستان ۱۷۷ هزار نفری پارس آباد مغان در ۲۲۰ کیلومتری شمال اردبیل و در جوار مرزهای جمهوری آذربایجان مواقع شده است.

در این شهرستان به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی و دامی استان اردبیل و کشور، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول زراعی، باغی و دامی تولید می‌شود.

۱۹۰۵/ ۱۲۵۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.