رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: وضعیت فرار نخبگان در استان اردبیل نگران کننده نیست و ما نسبت به جذب نخبگان با شرایط مطلوب فعالیت‌های خوبی را انجام داده‌ایم.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، عزیز حبیبی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: با هدف ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار طرح‌های خوب مهارت‌آموزی با همکاری آموزش فنی و حرفه‌ای در حال انجام است به طوری که ما روند اشتغال‌پذیری خوبی را در شرایط کنونی شاهد هستیم.

وی به برگزاری دوره‌های مهارتی با همکاری انجمن علمی و آموزش فنی و حرفه‌ای استان اشاره و خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان ما به ویژه در رشته‌های فنی و مهندسی از مهارت خوبی برخوردار هستند ولی انتظار نداریم که مهندس فارغ‌التحصیل مکانیک و یا عمران بتواند خودرو تامین کرده و یا گچکاری کند.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی مهارت را متفاوت از تخصص اعلام کرد و گفت: دانشگاه‌ها در حال حرکت به سمتی هستند تا در کنار تخصصی که به دانشجویان یاد می‌دهند زمینه‌های مهارتی را نیز برای آنها فراهم کنند.

حبیبی به فعالیت مجلات علمی – پژوهشی نیز اشاره کرد و افزود: به زودی مجوز فعالیت چهار مجله پژوهشی از سوی وزارت علوم و شورای پژوهش صادر خواهد شد که این امر بیشتر از آنکه اقدامی کمی باشد یک حرکت کیفی محسوب می‌شود.

وی فعالیت مناسب اساتید دانشگاه محقق اردبیلی در انتشار مقالات ISI را یادآور شد و بیان کرد: رشد علمی دانشگاه محقق اردبیلی نسبت به میانگین دانشگاه‌های کشور بالاست به طوری که رشد علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیش از 50 درصد است و در رتبه‌بندی پایگاه‌های اسنادی علوم جهان اسلام رتبه این دانشگاه از 42 به 32 ارتقا یافته است.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه به حضور دو مدرس آلمانی و دانمارکی در دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان یک رویکرد مطلوب در جذب اساتید بین‌المللی اشاره کرد و افزود: ما تعاملات خوبی را در سطح بین‌المللی با سایر دانشگاه‌ها داریم به طوری که فعالیت‌های بین‌المللی این دانشگاه شتاب بیشتری گرفته و یک حرکت اجتناب‌ناپذیر است.
حبیبی ادامه داد: در محاصره علمی و اقتصادی ظالمانه دشمنان ما با تقویت تعاملات جهانی و بین‌المللی درصدد گسترش فعالیت‌های هستیم به طوری که یافته‌های علمی ما 150 درصد در قیاس با سال 2017 رشد داشته است.

وی تصریح کرد: به رغم آنکه دشمنان ما تلاش می‌کنند ایران اسلامی را منزوی و دارای شرایط سخت اقتصادی و سیاسی نشان دهند اما ما با دیپلماسی علمی سعی می‌کنیم توان نخبگان و پیشرفت‌های علمی کشورمان را نشان دهیم که دانشگاه محقق اردبیلی در این زمینه یکی از مجموعه‌های موفق بوده است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: اولین دانشجوی محقق اردبیلی در دانشگاه فرانسه در حال تحصیل در مقطع دکتراست که این حرکت خود نوعی تقویت ارتباطات و تعاملات علمی ما با کشورهای مطرح اروپائی است.
حبیبی با بیان اینکه در بیش از 99 رشته دانشگاه محقق اردبیلی پذیرش دانشجو با اولویت بومی انجام می‌شود، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود دانشگاه محقق اردبیلی در پذیرش دانشجوی بومی با ضعف و برخی کوتاهی روبرو شده صحیح نیست چرا که در اغلب رشته‌ها 40 تا 50 درصد پذیرش‌مان بومی است.
وی در مورد فرار نخبگان نیز خاطرنشان کرد: ما در حوزه فرار نخبگان آمار نگران‌کننده و تشدیدبخشی را شاهد نیستیم بلکه دانشگاه محقق اردبیلی در جذب نخبگان خوب عمل کرده به طوری که ما سعی کردیم فارغ‌التحصیلان دوره دکترا را که در پسادکترا تحصیل می‌کنند به عنوان پژوهشگر جذب کرده و نسبت به پرداخت حقوق و مزایای آنها اقدام کنیم.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی فعالیت دانشگاه محقق اردبیلی را در مدل نسل چهارم دانشگاه‌ها به عنوان گره‌گشای مسایل و موضوعات اجتماعی یادآور شد و تصریح کرد: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی بیش از 800 میلیون تومان قرارداد کار و فعالیت علمی و پژوهشی با دانشگاه منعقد شده تا در حوزه مسایل اجتماعی و کاهش آسیب‌ها و دغدغه‌ها بتوانیم یاریگر دستگاه‌های اجرایی شویم.

حبیبی با بیان اینکه هسته‌های پژوهشی سلامت جسمانی، روحی، روانی، تربیتی و ... راه‌اندازی شده و در حوزه علوم اجتماعی و مطالعات اکوتوریسم همکاری خوبی را با سایر دستگاه‌های اجرایی داریم، اضافه کرد: در صورتی که در یک رشته تحصیلی استادتمامی را داشته باشیم در آن رشته می‌توانیم مجوز برگزاری مقطع دکترا را دریافت کنیم که در این زمینه در دانشگاه محقق اردبیلی به تناسب فراهم شدن شرایط جذب دانشجو را در مقطع دکترا شاهد هستیم.
وی از برچیده شدن برنامه سطح‌بندی دانشگاه‌ها در دو سال اخیر خبر داد و بیان کرد: با برچیده شدن این ایده رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس مرکز اسناد علوم جهان اسلام انجام می‌شود به طوری که ما با 8 پله صعود موفق شدیم به جایگاه سی و چهارم دست یابیم.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به فعالیت انجمن‌های علمی و کانون‌های متعدد در دانشگاه محقق اردبیلی اشاره کرد و گفت: سال 97 سال درخشش انجمن‌های علمی بوده به طوری که امسال با سرعت بیشتری فعالیت انجمن‌های علمی در حال پیگیری است.
حبیبی افزود: در سایه فعالیت این انجمن‌ها و کانون‌ها ما 157 افتخار علمی را در سطح ملی و منطقه‌ای به دست آوردیم به طوری که کانون قرآن دانشگاه محقق اردبیلی رتبه اول کشور را کسب کرد و در جشنواره حرکت نیز جزو 10 دستگاه برتر انتخاب و معرفی شدیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.