استاد دانشگاه‌های تهران گفت: ما توان تولید محتوای غنی و بازی‌های رایانه‌ای تاثیرگذار را با الهام از سرمایه‌های فرهنگی، علمی و ادبی در کشور اما از آن غفلت کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، حمید ضیائی‌پرور در نخستین همایش سواد رسانه‌های و اطلاعاتی استان اردبیل در مجتمع فدک اردبیل اظهار کرد: متاسفانه از ابتدا ترجمه نادرستی از این فضا شده به طوری که عده‌ای آن را فضای مجازی و یا فضای دوم نامیده‌اند در حالی که باید گفت: این فضا فضای واقعی است و در واقع بخشی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد.
وی به نقاط ضعف و قوت این فضا و جریان شکل‌گیری آن اشاره و خاطرنشان کرد: از سال 1969 برای اولین بار اینترنت در آمریکا شکل گرفت به طوری که در 21 سال اول که به دوره نهفتگی اینترنت معروف است جز آمریکا توسعه یافتگی آن را شاهد نبودیم.
ضیایی‌پرور به فعالیت فضای وب از سال 1990 میلادی و در کشورهای اروپائی اشاره کرد و گفت: تا سال 2000 نسل اول وب به دنبال ایمیل و موتورهای جستجوگر فعال شدند به طوری که در ایران نیز در همین سال‌ها جنبش وبلاگ‌نویسی آغاز شد.

وی جنبش وبلاگ‌نویسی در ایران را با رونق و شتاب هر چه تمامتر در دهه 80 یادآور شد و افزود: با راه‌اندازی اینترنت نسل سوم به بعد به تدریج رسانه‌های اجتماعی دیگر نیز شکل گرفت به طوری که هم اکنون تلگرام با 45 میلیون کاربر بیشترین مخاطب را در ایران دارد و روزانه بیش از یک میلیارد پیام در تلگرام و در زبان فارسی رد و بدل می‌شود.
استاد دانشگاه‌های تهران بیان کرد: اینستاگرام با 30 میلیون مخاطب و توئیتر با 20 میلیون کاربر دیگر پیام‌رسان‌های محبوب ایرانی‌هاست اما در نقطه مقابل فیسبوک در ایران تقریبا تعطیل شده است.
ضیائی‌پرور با بیان اینکه ازز سال 92 به بعد هیچ فیلترینگی توسط دولت انجام نشده و فیلتر تلگرام نیز با حکم یک بازپرس قضائی انجام شده است، تصریح کرد: دولت نه تنها موفق فیلترینگ نیست بلکه موافق جدی این امر است و باید قبول کنیم در کنار نقاط آسیب‌‌آفرین و تهدیدگونه فضای مجازی این فضا از مزیت‌هایی نیز برخوردار است.

وی ادامه داد: فضای مجازی تنها دلیل آسیب‌ اجتماعی نیست هر چند که ممکن است مکمل و شتاب‌دهنده آسیب‌ها باشد اما این فضا فرصت‌هایی را نیز به وجود آورده تا کشورمان در حوزه‌های مختلف بتواند جایگاه و اصالت خود را نمایان کند.
استاد دانشگاه‌های تهران به ضریب نفوذ بالای اینترنت در کشورمان و استفاده 55 میلیون ایرانی از گوشی‌‌های هوشمند اشاره و تصریح کرد: فضای مجازی به تقویت ارتباط بین نسلی، تعامل ایرانیان با کشورهای دیگر، تبلیغ دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف، قدرت بسیج کردن کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان، اعلام همبستگی با سایر کشورها و ... تبدیل شده به طوری که با راه‌اندازی کمپین مقابله با تحریف نام خلیج فارس و سایر کمپین‌ها بزرگترین خدمات در این فضا انجام شده است.

ضیائی‌پرور استراتژی کشورمان را در مقابله با فضای مجازی به شکل سلبی یادآور شد و افزود: یقین داشته باشیم که با چنین رفتارهایی نمی‌توان مردم را از ابزارهای رسانه‌ای نوین برحذر داشت بلکه بهتر است به شکل ایجابی سعی کنیم مردم را به استفاده صحیح از فضای مجازی با غنا و توان تولید محتوای بالا سوق دهیم.
وی گفت: ما با تکیه بر داشته‌های خودمان نظیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه، کتب ادبی و داستان‌های متعدد می‌توانیم به تولید محتوا با تکیه بر سرمایه‌های بومی و محلی اقدام کنیم و حتی توان صادراتی آن را به سایر کشورها به وجود آوریم.

استاد دانشگاه‌های تهران ادامه داد: ما در صنعت نرم‌افزار با تکیه بر نیروی انسانی بسیار قوی می‌توانیم بهتر از این عمل کنیم که البته در مسیر حرکت این نیروها باید نظام بروکراسی دولتی و برخی سخت‌گیری‌ها رفع شود تا به نوعی کار با جلب اعتماد مردم به شکل شایسته به پیش برود.
ضیائی‌پرور در پایان اظهار کرد: رسانه‌ها خودشان گاه تثبیت کننده استراتژی مقابله سلبی با فضای مجازی بودند و به نوعی نقش بازدارندگی را ایفا کردند در حالی که باید از تولید محتوا، برگزاری استارت آپ‌های کسب و کار و ... حمایت شود تا زمینه کارآفرینی برای جوانان فراهم آید. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.