مدیر جهاد کشاورزی خلخال روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی بهار امسال و پربار بودن محصول توت در باغ های مناطق نیمه گرمسیری این شهرستان از جمله باغ های توت روستاهای نمهیل ، برندق ، کزج و روستاهای حاشیه رودخانه قزل اوزن امسال بیش از 150 تن توت از بیش از 40هکتار باغ های توت این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف می شود.
بهبود علیزاده افزود: اراضی کشاورزی مناطق نیمه گرمسیری خلخال برای کشت و پرورش انواع میوه ها از جمله انار ، انجیر ، توت ، بادام و پسته مناسب بوده و بخش بزرگی از باغ های میوه بخش خورش رستم واقع در منطقه نیمه گرمسیری این شهرستان به تولید این محصولات از جمله توت اختصاص یافته است.
او گفت: توت تولیدی خلخال به دلیل تولید ارگانیک آن و پرهیز باغداران در استفاده از سموم نباتی و کودهای شیمیایی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و علاوه بر تامین بازار مصرف شهرستان بخشی از مصرف توت استان اردبیل و سایر استان های همجوار خلخال را نیز تامین می کند.
علیزاده بهترین زمان برداشت توت در مناطق مختلف خلخال را از اواخر نیمه دوم اردیبهشت تا اواخر خرداد ذکر کرد و افزود: زمان برداشت توت در مناطق مختلف شهرستان بستگی به شرایط آب و هوایی و اقلیمی و قرار گرفتن باغ های توت در مناطق نیمه گرمسیری و سردسیری دارد.
او از توزیع نهال توت در بین باغداران این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: نهال های توزیع شده از نوع 2 منظوره میوه و برگ ده برای توسعه صنعت پرورش کرم ابریشم است.
میوه توت به صورت تازه ، خشک و فراوری شده قابل مصرف بوده و پزشکان مصرف توت را برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ، افزایش طول عمر ، درمان کم خونی ، تصفیه خون ، تقویت کلیه ها و استفاده از توت خشکباری شده را برای مصرف بیماران دیابتی به جای قند توصیه می کنند.
خلخال در جنوب اردبیل قرار دارد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.