با تدارک برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی نهمین جشنواره ملی کوچ عشایر در منطقه جعفرآباد مغان آغاز شد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، این جشنواره که همه ساله در این ایام و در آستانه شروع فصل کوچ در قشلاقات مغان برگزار می‌شود، جامعه توانمند عشایری به همراه اقشار مختلف مردم حضور پیدا می‌کنند تا آمادگی و توان خود را برای شروع یک حرکت جدید انجام داده و آرام آرام با گرم شدن هوا کوچ بهاره خود را به سمت ییلاقات سبلان آغاز کنند.
فرماندار شهرستان بیله‌سوار با بیان اینکه عمده جامعه عشایری استان اردبیل به عنوان قشر زحمتکش و پرتلاش در این شهرستان به فعالیت‌های متنوع مشغول هستند، اظهار کرد: زندگی عشایر آمیخته به کار، تلاش و تولید ناب ایرانی است که قطعا در سال رونق تولید این قشر کم توقع و پرتوان تلاشی مضاعف انجام می‌دهد تا بسترها و زمینه‌های خوب توانمندی‌شان را به نمایش بگذارند.

حسن قبادی خاطرنشان کرد: به مانند سال‌های گذشته و با حمایت مسئولان استانی جشنواره کوچ عشایر در منطقه جعفرآباد در حالی برگزار می‌شود که برگزاری این رویداد فرصتی استثنائی برای معرفی فرهنگ و اصالت بومی جامعه عشایری است تا گروه‌های مختلف جامعه نسبت به این ظرفیت عظیم آشنایی پیدا کنند.
وی بیان کرد: عشایر منطقه مغان که به شاهسون معروف هستند در قالب طوایف مختلف عمدتا در پارس‌آباد و بیله‌سوار امرار معاش می‌کنند و توان تولید آنها در بخش‌های زراعی، باغی و دامی نمایان است.
در این جشنواره دبیر هیات روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه مسابقات پنج رشته ورزشی در جشنواره بزرگ کوچ عشایر برگزار می‌شود، گفت: با توجه به استقبال بی‌نظیر عشایر از مسابقات ورزشی و برای ایجاد شور و نشاط مضاعف در بین عشایر٬ امسال مسابقات در رشته‌های تیراندازی با کمان سنتی٬ تیراندازی روی اسب و تیراندازی نمایشی با حضور ورزشکاران عشایر ۷ استان،    طناب‌کشی، کمر بازی٬ دال پلان در قسمت آقایان و بانوان و یایلاق قاپدی مختص بانوان  برگزار خواهد شد و در کنار این مسابقات مراسم عروس بران نیز به صورت نمادین اجرا می شود.

عقیل صدیق اضافه کرد: اجرای این مسابقات مطابق با قوانین و آیین‌نامه‌های فدراسیون روستایی و بازی‌های بومی محلی خواهد و به نفرات و تیم‌های برتر جوایز ارزنده‌ای از سوی این هیات اهدا خواهد شد.

وی گفت: مسابقات تیراندازی نیز با حضور اقوام عشایری کشور به صورت کمان سنتی و تیراندازی روی اسب، برپایی چندین غرفه صنایع دستی و توانمندی‌های جامعه عشایری، برپایی آلاچیق و برگزاری برنامه‌های موسیقی سنتی و نشست سران طوایف برگزار می‌شود تا شرکت کنندگان در این جشنواره از این برنامه‌های متنوع استفاده کنند.
جامعه عشایری استان اردبیل با بیش از 15 هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر همه ساله در دو فصل بهار و پائیز کوچ خود را به ییلاقات و قشلاقات انجام می‌دهند که جمعیت کوچروی عشایری در این حرکت خود همواره دام‌های سبک خود را نیز به ییلاقات برده و از فرصت به وجود آمده در فصل بهار و تابستان برای چرای دام استفاده می‌کنند. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.