به گزارش ایرنا ، محرم عدلی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی و ترویجی کاشت و پرورش درخت پسته با اشاره به کاشت 185 هکتار باغ پسته در این استان گفت: مناطق مستعد جنوب استان در شهرستان های خلخال و کوثر و نیز مناطق گرمسیری شهرستان های مشگین شهر، گرمی، بیله سوار و پارس آباد از جمله مناطق کاشت پسته بشمار می رود.
او افزود: استقبال از کشت باغ های پسته در استان اردبیل در سال های اخیر افزایش یافته و به همین علت نیاز است که کشاورزان و کارشناسان حوزه باغبانی با آخرین یافته های علمی و نیز تجربه استان های موفق در این زمینه آشنا شوند و بر همین اساس این دوره آموزشی برنامه ریزی شد.
وی با تاکید بر لزوم توجه به کشت ارقام مناسب پسته در مناطق مختلف استان و نیز کاشت، داشت و برداشت به روش اصولی و علمی این محصول مهم گفت: پسته محصول پرقیمت با قیمت مناسب جهانی است و رغبت زیادی برای کاشت و مصرف آن وجود دارد.
عدلی اضافه کرد: کشت این محصول با توجه به سودآوری مناسب برای کشاورزان در استان اردبیل نیز مورد حمایت قرار می گیرد و سازمان جهاد کشاورزی درصدد ارائه خدمات فنی و دانش و تجربه مناسب برای کاشت این محصول است.
دکتر حجت هاشمی نسب ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پسته ایران و دکتر محمد اکبری کارشناس مسئول پسته وزارت جهاد کشاورزی نیز در این کارگاه آموزشی آخرین یافته های علمی و تجربیات کاشت، داشت و برداشت محصول را به پسته کاران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی اردبیل ارائه کردند.
در این دوره آموزشی بادر این دوره آموزشی یک روزه، کارشناسان پسته تجربه های خود را در زمینه کاشت محصول به خصوص پیوند زنی درختان به باغداران و کارشناسان حاضر منتقل کردند.
استان اردبیل دارای 225 هزار هکتار اراضی آبی ، 515 هزار هکتار اراضی دیم و 41 هزار هکتار اراضی باغی است و سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع محصولات زراعی ، باغی و دامی در آن تولید می شود.
1905/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.