احمد شهریار روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: مزرعه کشت شده حدود هفت هزار متر مربع از اراضی دیم منطقه بوده و در صورت موفق بودن طرح، کاشت آن در سال های آینده نیز دنبال می شود.
وی از بکارگیری یک دستگاه نشاکار ویژه برای کشت نشای کلزا در شهرستان گرمی خبر داد و گفت: با توجه به تراکم بالای 20 تا 40 هزار بوته گیاه کلزا در مزرعه، کاشت آن تنها به وسیله دستگاه نشاکار میسر است.
وی بیان کرد: کشت نشایی به ویژه در محصول کلزا هم از لحاظ افزایش درصد سطح سبز و هم از نظر عبور از تنش های محیطی، روشی اصولی و موفق در عرصه کشت محصولات کشاورزی بشمار می رود.
شهریار هدف از کشت نشایی کلزا را جلوگیری از تهدید سرما و استفاده از شرایط بارش های مناسب ذکر کرد و افزود: کشت نشایی تکنیکی برای دور زدن چالش های زمان کشت به شمار می رود.
وی اضافه کرد: استفاده از کشت نشایی در محصولاتی از قبیل چغندر قند و ذرت پیش از این در اردبیل انجام شده و امسال در مورد محصول دانه روغنی کلزا نیز در استان شروع شد.
وی از تعمیم و ترویج کشت نشایی سایر محصولاتی که قابلیت دار در استان اردبیل در سال زراعی جاری و پیش رو خبر داد و اضافه کرد: با توجه به کاهش منابع آب، کشت نشایی از نظر کاهش مصرف آب نیز اقدامی ضروری محسوب می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مجموع سطح زیر کشت محصول کلزا در سال زراعی جاری در استان اردبیل را حدود 9 هزار و 700 هکتار ذکر و پیش بینی کرد از این اراضی حدود 20 هزار تن محصول کلزا برداشت شود.
وی اظهار کرد: در سال های اخیر به علت اقتصادی بودن کشت سایر محصولات از جمله بادام زمینی، سیر، گوجه فرنگی و هندوانه، کاشت کلزا که اغلب در شمال استان و در منطقه مغان انجام می شد، کمتر مورد استقبال کشاورزان قرار می گیرد.
وی نرخ خرید پایین 32 هزار و 391 ریال برای هر کیلوگرم کلزا را از جمله علل کاهش کشت این محصول ذکر کرد.
استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه 4.5 میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاوری کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با تولید بیش از 600 هزار تن گندم، 750 هزار تن سیب زمینی و 450 هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده ای در تامین نیاز به مصحولات کشاورزی کشور را دارد.
750 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که 270 هزار هکتار آن اراضی آبی و 480 هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می شود.
محصول گندم با 295 هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.
1905/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.