به گزارش ایرنا ، رباب عزیزخانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ترویج کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه یکی از ضرورت های موجود است و در این میان گروه کودک و نوجوان، جامعه هدف اصلی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی است.
وی اظهار داشت: والدین و مدارس نقش تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ مطالعه دارند و انتظار می رود با اجرای برنامه های تشویقی نسبت به ترویج فرهنگ مطالعه یاریگر ما باشند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل همچنین گفت: تربیت نسلی که مشتاق و علاقه مند به مطالعه است باید از خانواده ها و مدارس پایه ریزی شود.
به گفته عزیزخانی ، نیاز است خوراک مناسب کتابخوانی نیز در اختیار کودکان قرار بگیرد و تحقق این مهم در اختیار نویسندگان بومی و فرهیختگان است.
وی به ضرورت ترویج شادابی، امیدواری و دانش و آگاهی در کتب کودکان تاکید کرد و گفت: ما نیازمند ارائه کتب مناسب و متناسب با نیازهای روز کودک هستیم.
وی افزود: در سال های اخیر تلاش شده بخش کودک در تمام کتابخانه های عمومی راه اندازی شود و با شاداب سازی این بخش ها و همچنین تامین بیش از 81 هزار و 52 نسخه کتاب ویژه گروه سنی کودک و نوجوان، بخش کودک کتابخانه ها به یکی از بخش های پرمخاطب کتابخانه های تبدیل شده است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل به مشارکت در برنامه های فرهنگی و ترویج مطالعه تاکید کرد و گفت: نشست کتابخوان در تمام کتابخانه های عمومی استان به صورت هفتگی برای گروه های سنی مختلف برگزار می شود.
عزیزخانی خواستار ارائه ایده های ترویج مطالعه در بین کودکان از سوی نهادهای فرهنگی و فرهیختگان شد و اظهارداشت: این اداره کل حامی ایده های خلاقانه می باشد.
سرانه مطالعه کتاب در کشور روزانه حدود 79 دقیقه و این میزان در استان اردبیل زیر 10 دقیقه است.
وضعیت استان اردبیل در حوزه تولید و عرضه کتاب مطلوب است ولی پایین بودن سرانه مطالعه مشکل اساسی در حوزه فرهنگ محسوب می شود و به گفته مسوولان فرهنگی دلیل اصلی آن آن نیز مربوط به گسترش رسانه های مجازی، شبکه های اجتماعی و ماهواره ها می باشد.
13 باب کتابخانه عمومی نهادی و هفت باب کتابخانه عمومی مشارکتی در اردبیل فعال است و در این کتابخانه ها به بیش از 17 هزار و 400نفر خدمات ارائه می شود.
امانت 6 ماهه کتابخانه های عمومی اردبیل بیش از 70 هزار نسخه است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.