به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی ، این پژوهشگران با همکاری پژوهشگرانی از دانشگاه ‌های کوچ ترکیه و صنعتی سهند تبریز با بکارگیری روش نوین متالورژی پودر-فرآیند ساخت پیشرفته تفجوشی پلاسمای جرقه ‌ای ، نمونه‌ های آزمایشگاهی از جنس تیتانیم و دارای خواص بهبود یافته ساختند.
از جمله ویژگی‌ های این نمونه ها می ‌توان به چگالی پایین، استحکام بالا، مقاومت به خوردگی، پایداری گرمایی، چقرمگی بالا و سازگاری با بدن انسان اشاره کرد.
تیتانیم برای ساخت قطعات مختلف در صنایع هوافضا، هسته ‌ای ، نظامی، فرآوری مواد شیمیایی و پزشکی به شکل گسترده ‌ای به کار می ‌رود.
در این کار پژوهشی، دکتر مهدی شاهدی اصل و همکاران با بکارگیری فرآیند پیشرفته که با اعمال همزمان دما و فشار روی ذرات پودر تیتانیم ریخته شده، در قالب گرافیتی در مدت زمان به نسبت کوتاه انجام گرفت، امکان ساخت نمونه‌ های تیتانیمی با چگالی نسبی بالا و خواص مکانیکی مناسب در مقایسه با روش های سنتی را فراهم کردند.
فرآیند تفجوشی پلاسمای جرقه ‌ای در دماهای مختلف (750، 900، 1050، 1200 و 1350 درجه سانتی‌گراد) به مدت زمان 5 دقیقه و با اعمال فشار 50 مگاپاسکال به انجام رسید.
مشخصه ‌یابی دقیقی برای سنجش خواص نمونه ‌های تیتانیمی ساخته شده بکار گرفته شد که از آن جمله می ‌توان به آزمون ‌های چگالی سنجی، بررسی ‌های ریزساختاری با میکروسکوپ ‌های نوری و الکترونی روبشی، آنالیز فازی به روش پراش پرتو ایکس، آزمون کشش، آزمون خمش، سختی‌ سنجی (با بهره­گیری از تجهیزات موجود در داخل کشور) و آزمون پیشرفته نانو فرورندگی (توسط همکار پژوهشی در دانشگاه کوچ ترکیه) اشاره کرد.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.