بهبود علیزاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال جاری 7 هزار و 680 تن گندم از 10 هزار هکتار مزارع این محصول کشاورزی برداشت شد.
او گفت: از این میزان سه هزار و 665 تن محصول تولیدی مازاد بر مصرف کشاورزان توسط مراکز خرید تضمینی گندم خریداری و به سیلوها و انبارهای نگهداری این محصول در استان انتقال یافته است.
وی با بیان اینکه بارش برف و کاهش دمای هوا تا 10 درجه زیر صفر در بهار امسال از جمله عوامل کاهش 25 درصدی تولید گندم در این منطقه در مقایسه با گندم تولیدی سال زراعی گذشته است، اظهار داشت: در سال جاری هزار و 500 هکتار از سطح 10 هزار هکتار گندم آبی و دیم بدلیل سرمازدگی غیر قابل برداشت شد.
علیزاده متوسط عملکرد تولید گندم در سطح مزارع آبی این شهرستان را هزار و 500 کیلوگرم در هکتار و دیم را 900 کیلوگرم اعلام کرد.
او با بیان اینکه در حال حاضر 40 تا 50 درصد از کشت محصولات زراعی در خلخال با استفاده از ادوات کشاورزی مکانیزه صورت می گیرد بر لزوم مکانیزاسیون کشاورزی برای افزایش بهره وری تولید در بخش کشاورزی تاکید و اظهار کرد: در کنار توجه زارعان به استفاده از روش های جدید کشت و برداشت محصول ، بیمه محصولات کشاورزی نیز بخشی از میزان خسارت وارده از جانب حوادث غیر مترقبه از جمله خشکسالی و سرمازدگی محصول به کشاورزان را جبران خواهد کرد.
علیزاده همچنین با اشاره به آغاز کشت پاییزه گندم در منطقه از ارائه خدمات ویژه برای تسهیل در این کار از جمله تهیه و تامین بذر اصلاح شده ،کود ، شامل کودهای ازته و فسفاته ، سموم ضد عفونی بذر ، قارچ کش جهت مبارزه با آفات نباتی و نیز تامین سایر نهاده های لازم برای کشت گندم و حبوبات به کشاورزان منطقه در فصل کشت خبرداد.
شهرستان خلخال در جنوب اردبیل دارای 49 هزار هکتار اراضی مستعد برای کشت انواع محصولات کشاورزی و باغی است که از این میزان بیش از 10 هزار هکتار زیر کشت گندم رفته و سالانه بیش از 10 هزار تن گندم دیم و آبی تولید می شود.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.