عباس کشاورز روز جمعه در همایش کشت پائیزی در اردبیل افزود: تغییر الگوی کشت و کاشت بسیاری ازمحصولات منجمله چغندر قند و حبوبات در نیاز آبی را به نحو چشمگیری کاهش داده است.
وی بیان کرد: اگر این الگوی کشت با استفاده از ارقام کم آب بر و مدیریت بهینه در مصرف آب و استفاده از سامانه های نوین آبیاری بارانی عملیاتی شود بر مشکل آب غلبه خواهیم کرد.
او اضافه کرد: با وجود کاهش بارندگی در سالهای گذشته پایداری تولید در محصول استراتژیک گندم وجو داشته و به دلیل استفاده بهینه از منابع آب و خاک به موفقیت های خوبی در تولید گندم با وجود مشکلات خشکسالی و کمبود آب کشاورزی دست یافته ایم.
کشاورز همچنین افزود: توان تولید شکر در کشور در سالهای گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته و به آستانه خودکفایی در تولید این محصول ارزشمند دست یافتیم.
به گفته وی، این موفقیت با کاشت 120 هزار هکتار چغندر قند تحقق یافته و کشاورزان موفق شدند در هر هکتار 2تن شکر تولید کنند که این امر نشانگر توان مکانیزاسیون و اصول صحیح کاشت ود اشت و برداشت در چغندر قند و عمل به توصیه ها و راهنمایی های کارشناسان کشاورزی است .
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زارعت در بیان کرد: یکی از موفقیت های بخش کشاورزی درسالجاری تولید کلزا است، این محصول نقش بسیار مهمی در خودکفایی کشوربه عدم واردات روغن نباتی از خارج از کشور دارد .
کشاورز ادامه داد: در کشور بیش از 1200 نفر از کشاورزان و بهره برداران در سال جاری تولیدی بیش از 5 تن در هکتار داشته اند و استان اردبیل نیز یکی از موفق ترین استانها در توسعه کشت این محصول ارزشمند می باشد.
6016/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.