مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: عملیات آبخیزداری در 11 حوزه تا آذرماه به انجام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، شهامت هدایت در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با محوریت برگزاری همایش آبخیزداری در اردبیل اظهار کرد: سیزدهمین همایش ملی در حوزه آبخیزداری به میزبانی اردبیل برگزار خواهد شد که ما این همایش را با مشارکت و همکاری انجمن آبخیزداری کشور و دانشگاه محقق اردبیلی با محوریت صیانت از منابع طبیعی، محیط زیست و اجرای طرح‌های آبخیزداری برگزار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه این همایش روزهای دهم و یازدهم مهرماه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: تنها راه نجات کشور از این شرایط بحرانی آب، خاک و محیط زیست توجه به اجرای طرح‌های حوزه آبخیزداری است که قطعا با جلب مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه علم و تحقیقات به انجام می‌رسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با یادآوری اینکه منابع طبیعی و اجرای طرح‌های آبخیزداری حلقه گمشده توسعه پایدار و جلوگیری از تشدید بحران‌ها در حوزه‌های مختلف کشور است، گفت: ما به راحتی می‌توانیم با اجرای طرح‌های آبخیزداری به روش جدید هم از وقوع سیلاب جلوگیری کنیم و در کنار آن به حفاظت طرح‌های مختلف در بخش آب و خاک کمک‌کاری واقعی باشیم.
هدایت اجرای عملیات آبخیزداری را مانع از فرسایش خاک و از بین رفتن مواد آلی اراضی حاصلخیز اعلام و تصریح کرد: ما اگر منابع طبیعی را بستر توسعه حیات بشری بدانیم به یقین باید سرمایه‌گذاری خوبی را در این بخش داشته باشیم.
وی ادامه داد: غفلت به این حوزه نه تنها به تشدید آسیب‌های زیست محیطی منجر می‌شود بلکه امنیت غذایی را با خلا روبرو می‌کند که ضرورت دارد یک برنامه‌ریزی دقیق در احیای حوزه‌های آبخیز انجام دهیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل بیان کرد: ما در حقیقت تلاش کردیم تا در رسیدن به نقطه ایده‌آل از توان علمی بهره‌برداری کنیم تا به دور از رفتارهای سلیقه‌ای حرکت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به شکل علمی و تخصصی و با یک خروجی مناسب همراه باشد.
هدایت به ارسال 265 مقاله به همایش آبخیزداری و صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما در سه حوزه آبخیز استان شامل ارس به مساحت یک میلیون و 253 هزار هکتار، بالهارود 159 هزار هکتار و قزل اوزن 372 هزار هکتار در مجموع بیش از یک میلیون و 795 هزار هکتار فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهیم.
وی با اشاره به مطالعات سه حوزه آبخیز و تهیه طرح‌های تفصیلی و اجرایی در بیش از 32 هزار هکتار حوزه آبخیز استان، خاطرنشان کرد: ما برای اولین بار در این حوزه از اعتبار صندوق توسعه ملی در بخش اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده می‌کنیم که در فاز اول 13 میلیارد و 600 میلیون تومان در این بخش هزینه خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: در این برنامه عملیات بیولوژیک و مکانیکی انجام می‌شود که ما امیدواریم تا پایان آذرماه در بیش از 11 حوزه عملیات آبخیزداری را به روش بیولوژیکی و همراه با تثبیت خاک به انجام برسانیم.
هدایت از حمایت استاندار اردبیل از بخش منابع طبیعی و آبخیزداری قدردانی کرد و گفت: با عنایت استاندار اردبیل 20 میلیارد تومان و در یک تفاهمنامه مشترک با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور 20 میلیارد تومان دیگر به این اداره کل اختصاص یافته تا درر مجموع با 40 میلیارد تومان اعتبار بتوانیم طرح‌ها را اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی از همراهی و مشارکت مردم در اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری قدردانی و اضافه کرد: ما بر این باوریم اگر همراهی مردم را در این حوزه نداشته باشیم نمی‌توانیم به اهداف موردنظر در احیای مراتع، جنگل‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری دست پیدا کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در مورد واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران بعد از انجام مراحل قانونی تصریح کرد: در این اداره کل به روی سرمایه‌گذاران باز است و ما آمادگی داریم با اولویت و رعایت ضوابط و مقررات زمین مورد نیاز سرمایه‌گذاران را در اختیار آنها قرار دهیم.
هدایت افزود: البته این واگذاری‌ها براساس سازوکارهای قانونی انجام می‌شود و اگر در مدت 6 ماه سرمایه‌گذار از زمین موردنظر استفاده نکند قرارداد او ابطال شده و زمین بازگردانده می‌شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 10 مورد واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران را انجام دادیم و تاکنون مشکلی در اجرای طرح‌های آنها به وجود نیامده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: تنها راه نجات استان توسعه گردشگری است و ما در این بخش آمادگی واگذاری زمین و اجرای طرح‌های متعدد را داریم به طوری که در فندقلو پارک جنگلی 2300 هکتاری در حال اجراست و در نقطه دیگر به مساحت یک هزار هکتار پارک جنگلی در مرحله نهایی مطالعه و تصویب است که امیدواریم این پروژه‌ها زمینه تحول در حوزه گردشگری را فراهم آورد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.