به گزارش ایرنا ، شرکت کنندگان در این مراسم یاد و خاطره این نابغه پزشکی شهرستان و
خدمتگزار به مردم و علم پزشکی جهان را گرامی داشتند.
پروفسور جعفر ترابی از نوابغ علم پزشکی خلخال و جهان پس از سال ها تلاش برای نجات جان بیماران اوایل ماه جاری در سن 80 سالگی در شهر لیل فرانسه دار فانی را وداع گفت.
وی در سال 1317 خورشیدی در روستای خمس از توابع بخش مرکزی شهرستان خلخال و در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمد و والدینش در پنج سالگی او را به مدرسه فرستادند.
آن زمان در زادگاه وی تا بیش از کلاس پنجم ابتدایی امکان تحصیل نبود تا اینکه پدرش وی را برای ادامه تحصیل به شهرستان تالش و سپس به انزلی برد و در نهایت برای اخذ مدرک دیپلم باتفاق خانواده عازم تهران شد و در سال 1337 جهت ادامه تحصیل به فرانسه رفت.
وی پس از اتمام دیپلم پزشکی در دوره تخصص ارتوپدی پذیرفته شد و با تقاضای دولت فرانسه در بیمارستان لیل فرانسه مشغول به کار و در حین کار موفق به اتمام دوره تخصصی پزشکی شد .
مرحوم ترابی در سال 1356 به دعوت دولت ایران به کشور بازگشت و پس از ثبت‌نام در نظام پزشکی به استخدام دولت درآمد و همزمان در دانشگاه شهید بهشتی مشغول تدریس و در بیمارستان هزار تختخوابی تهران مشغول درمان بیماران شد .
وی پس از چند سال خدمت در بیمارستان و مراکز درمانی ایران در اوایل دهه 60 دوباره به فرانسه رفت و به حرفه طبابت و تدریس در دانشگاه های این کشور ادامه داد.
پروفسور ترابی دارای چند مدرک دکترای تخصصی بود و تحقیقات گسترده ای در ارتباط با بیماری دیابت داشت که نتایج آن را در چندین کنگره در کشورهای مختلف ارائه داد.
وی اولین پزشکی بود که از قطع پای بیماران دیابتی جلوگیری و عوارض دیابت را با شکافتن انگشت شصت بیمار معالجه ‌کرد و به دلیل همین نوآوری در علم پزشکی چند مدال از وزیر بهداشت فرانسه گرفت و بالاترین نشان دولتی نیز توسط رئیس‌جمهور وقت فرانسه با تشریفات خاصی به وی اهدا گردید.
علاقه و دلبستگی وی به زادگاه خود تا اندازه‌ای بود که هر سال به طور مرتب چند روزی را در روستای خمس ساکن می‌شد و تا حد امکان به کمک و مداوای بیماران مشغول می‌شد.
او در طول دوران خدمت خود چند بار به سوریه و جمهوری آذربایجان رفت و در علم پزشکی کمک‌های شایانی به آنها کرد تا جایی وزارت بهداشت سوریه همواره قدردان و یادآور خدمات وی هستند.
7119/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.