بهروز آقازاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون 55 درصد ازمحصول سیب زمینی اردبیل برداشت شده و انتظار می رود تا هفته اول مهر عملیات برداشت این محصول در مزارع این شهرستان به پایان برسد.
وی عمده رقم کشت شده در اراضی شهرستان اردبیل را رقم آگریا و از سایر ارقام کشت شده در منطقه نیز ارقام کایزر ، ساتینا، بامبا، جلی، اسپریت و ساوالان ذکر کرد.
آقازاده اظهار داشت: سیب زمینی یکی از عمده محصولات تولیدی این شهرستان بوده و وجود اراضی حاصلخیز و مستعد و آب و هوای مناسب موجب شده تا اردبیل از قطب های مهم تولید سیب زمینی کشور محسوب شود.
مدیر جهاد کشاورزی اردبیل به سیب زمینی کاران توصیه کرد محصول تولیدی خود را در انبارها و سردخانه های استاندارد نگهداری و به توصیه های فنی کارشناسان عمل کنند.
او با بیان اینکه امسال حدود 450 هکتار از اراضی تحت کشت سیب زمینی شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شده و با توجه به حصول عملکرد بالا و قابل توجه در مزارعی که از این نوع سیستم آبیاری (تحت فشار) بهره مند شده اند، افزود: اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار بویژه سیستم آبیاری تیپ در مزارع سیب زمینی علاوه بر کاهش مصرف آب ، تاثیر بسزایی در افزایش عملکرد و کیفیت محصول تولیدی خواهد داشت.
وی از کشاورزان خواست از فرصت مساعدت دولت برای توسعه آبیاری تحت فشار استفاده و شیوه های نوین آبیاری را جایگزین روش های آبیاری سنتی کنند.
استان اردبیل در سال های اخیر در زمینه تولید سیب زمینی رتبه اول و دوم کشوری را به خود اختصاص داده و قطب فعال در تولید سیب زمینی کشور است.
استان اردبیل با تولید حدود 800 هزار تن حدود 15 تا 20 درصد سیب زمینی کشور را تولید می کند که از لحاظ کیفیت ، درصد ماده خشک ، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در سطح کشور از جایگاه خاصی در تولید محصول پاک برخوردار است.
سیب زمینی تولیدی اردبیل از لحاظ کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی های تولیدی کشورهای اروپایی بوده و حتی از لحاظ محتویات نسبت به ارقام اروپایی برتر است.
6018/6019
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.