پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

دیدگاه ها و آراء امام خمینی درباره نبوت، در چهل و یکمین مجموعه «تبیان»

معرفی کتاب «نبوت از دیدگاه امام خمینی»

کتاب «نبوت از دیدگاه امام خمینی» از سری کتاب های تبیان-مجموعه چهل و یکم- که به وسیله فروغ السادات رحیم پور تدوین شده و توسط معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در اول بهار 1380 انتشار یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،کتاب «نبوت از دیدگاه امام خمینی» از سری کتاب های تبیان-مجموعه چهل و یکم- در 705 صفحه و شمارگان 5000 نسخه در بهار سال 1380 برای اولین بار منتشر شده است.

این کتاب به وسیله فروغ السادات رحیم پور تدوین شده است، تلاشی است در جهت نمایاندن جایگاه رفیع رسول مکرم اسلام(ص) در میان آثار مکتوب و شفاهی امام خمینی(س).

این کتاب که در گروه معارف اسلامی حوزه معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) استخراج و تنظیم شده است، دارای ویژگی های مهمی است که آن را از سایر کتب مشابه، ممتاز می سازد.
از جمله اینکه، در پایان کتاب برای بهره برداری بهتر و افزون تر،علاوه بر فهرست اجمالی و تفصیلی مطالب، فهرست آیات و روایات و منابع متن کتاب و فهرست منابع نامبره در توضیحات ذکر شده است. همچنین در برخی از فصول، به طور صریح پاره ای از سئوال ها و اشکال ها و شبهه ها درباره نبوت آمده و پاسخ های آنها بیان شده است. در تنظیم این مجموعه سعی بر استقرای تامّ مطالب یک عنوان از جمیع آثار امام(س) بوده است، لکن آنچه در اینجا ارائه شده، جامع و نتیجه نظر ایشان در هر مورد است به نحوی که در برگیرنده تمامی نکات اصلی دیدگاه های ایشان باشد.

این کتاب دارای یک مقدمه و سیزده فصل بوده که در فصل اول به «ضرورت ارسال انبیاء» اشاره شده است و فصل دوم آن به «حقیقت نبوت و نبی» پرداخته شده و مراحل سیر انبیاء تا نیل به مقام ختمی مرتب از آثار و کلام امام(س) آورده شده است.
در فصل سوم به «خصوصیات انبیاء الهی» پرداخته شده و فصل چهارم به موضوع «معجزه» اشاره داشته است.
فصل پنجم این مجموعه نیز به موضوع مهم «عصمت» می پردازد و آراء و دیدگاه های امام خمینی در این خصوص گردآوری نموده است. فصل ششم این کتاب نیز به «مقاصد رسالت انبیاء» از دیدگاه امام(س) می پردازد و در آن موضوعاتی چون خداشناسی، انسان سازی، عدالت اجتماعی و حکومت دینی، اقامه عدالت اجتماعی و قیام به قسط، پیام دنیا و آخرت در تعالیم انبیا،نگاه یک بعدی به اسلام،پیوند سیاست و دیانت، انبیاء و حکومت، رسول اکرم(ص) و تشکیل حکومت و اهداف عالی حکومت از دیدگاه ادیان، از نگاه امام خمینی و از میان مجموعه سخنرانی ها و آثار مکتوب ایشان، جمع آوری شده است.
در فصل هفتم با عنوان «نکاتی پیرامون مقام و شخصیت انبیاء(ع)» به حضرات انبیاء عظام همچون آدم،نوح،ابراهیم،یعقوب و یوسف،موسی،سلیمان و عیسی( علیهم سلام) پرداخته شده است.

فصل هشتم کتاب با عنوان «مقام و شخصیت رسول اکرم(ص)، به فضایل رسول مکرم اسلام، محمد ابن عبدالله، در کلام امام خمینی پرداخته شده است.

همچنین در فصل نهم به موضوع «بعثت» و فصل دهم به عنوان «معراج» پرداخته شده است. در فصل یازدهم این کتاب نیز که «پیرامون وحی و قرآن» نام گذاری شده است به موضوعاتی چون کلام الهی و تکلم حق، ملک وحی، کیفیت نزول وحی و قرآن، مراتب نزول وحی، عظمت قرآن و نسبت آن با ذات حق، تحریف و نسخ قرآن و اعجاز قرآن، می پردازد.

فصل دوازدهم این مجموعه به عنوان «جامعیت و خاتمیت اسلام» اختصاص دارد که دارای دو زیر عنوان، پیرامون اعتبار و ارزش حدیث و پیرامون اجرا و تطبیق دین، می باشد.

نهایتا فصل سیزدهم به موضوع «مباحثی پیرامون دین» می پردازد که دو عنوان «دین، محتوا و نیاز به آن» و «دین، حرکت یا سکون» دو زیر عنوان این فصل را تشکیل می دهد.

شایان ذکر است که کتاب «‌ نبوت از دیدگاه امام خمینی» از سری کتاب های تبیان-مجموعه چهل و یکم- با قیمت 18000 ریال و مشتمل بر یک مقدمه و سیزده فصل‌، توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، در بهار سال 1380 برای نخستین بار منتشر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.