با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شواری اسلامی بسیاری از روحانیون و همچنین صاحب نظران سیاسی بر رعایت اخلاق انتخاباتی از سوی نامزد ها تاکید می کنند. حجت الاسلام و المسلمین حسین انصاری راد، رییس کمیسیون اصل نود مجلس ششم شورای اسلامی از جمله این افراد است که در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران رعایت نکردن اخلاق انتخاباتی رانقض صریح قانون دانست.

انصاری راد در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفت : افرادی که قرار است در جریان انتخابات به مجلس راه پیدا کنند و قوانین لازم را برای اداره کشور تصویب کرده و بر دولت و قوه مجریه نظارت کنند تا قانون به درستی اجرا شود و در حقیقت با اجرای قانون ، تصویب و نظارت بر اجرای قانون مصالح کشور و ملت را تامین کنند و رضایت مردم که رضایت خدا نیز در آن است را تامین کنند باید بر اخلاق انتخابات پایبند باشند .


انصاری راد ادامه داد : این نقشی است که کسی که در انتخابات شرکت می کند و قرار است به مجلس راه پیدا کند در آینده برای خود تنظیم می کند .


رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم با بیان این که یکی از شاخص های اخلاقی که از اصول اخلاق تفکیک نمی شود پایبندی به قانون است تصریح کرد : اگر کسی قانون را رعایت نکند این بزرگترین نقض اخلاق و برخلاف قوانین انتخابات عمل کرده است که خود ، اول ناقض قانون است .


وی همچنین گفت : از این جهت که بگذریم یک سری قوانین اخلاقی در رابطه با کیفیت تبلیغات در نقد کردن رقبا و یا حزب و جناح مخالف و نوع تبلیغاتی که مستلزم هزینه است در گفتار و رفتاری که با رقبای سیاسی دارد وجود دارد که اخلاق خاص و جدا از قوانین اصلی و مسلمی است که برای انتخابات وجود دارد .


انصاری راد ادامه داد : یک سری مقررات و قوانین اخلاقی وجود دارد که مشمول همه تبلیغات اخلاقی است و در اسلام نیز وجود دارد و هر انسانی لزوما باید این احکام را رعایت کند یعنی نمی تواند دروغ گفته و یا حرمت، حق و آبروی دیگران را رعایت نکند .


وی گفت : رعایت این امور جزو لوازم اخلاق است و اگر کسی در مقام فعالیت انتخاباتی به آبروی دیگران توجه نکند و حق دیگران را مورد توجه قرار نداده و آن را تضییع کند طبیعتا چنین کسی لیاقت راه یافتن به مجلس و حفظ حقوق ملت و تصویب قوانین کارشناسی برای رعایت مصالح ملی و رعایت نظارت دقیق بر اجرای قوانین در رابطه با دولت را هم نخواهد داشت .


انصاری راد سخنان خود را اینگونه ادامه داد : در هر صورت کسی که به عنوان نامزد نمایندگی مجلس تبلیغ می کند از دو جهت موظف به رعایت اخلاق است . اول به جهت این که یک انسان و مسلمان است و لزوما باید شاخص های اخلاقی را که در تعلیمات دینی ما وجود دارد رعایت کند و دوم این که قرار است در آینده نقشی را در سطح کشور ایفا کند و مدافع حقوق ملت و مردم باشد و همچنین می خواهد در رابطه با دولت و مسائل خارجی از مصالح مردم دفاع کند پس لازم است که شاخص ها و موازین اخلاقی را رعایت کند .


رییس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم خاطرنشان کرد : کسی که پایبند به اخلاق باشد همیشه به اصول آن پایبند است . کسی که حقوق و حرمت دیگران را رعایت می کند و خود را موظف می داند که به حقوق دیگران تجاوز نکند کسی است که همیشه این اخلاق را رعایت می کند و فرقی نمی کند که در داخل و یا بیرون مجلس باشد و اگر کسی اخلاق را رعایت نکند خواه یا ناخواه اعتمادی به وی در حفظ مصالح ملت و کشور و ایفای نقش نمایندگی نمی توان داشت و طبعا چنین کسی قابل اعتماد نیست.


وی همچنین با اشاره به شکاف های قومی و مذهبی که برای به دست آوردن رای مردم صورت می گیرد گفت : اگر نامزدی اهل شهر خاصی باشد و به همین دلیل بخواهد به مردم آن شهر خاص اعلام کند که من همشهری شما هستم و یا در شهرستان ها تبلیغ کند این مقدار اشکالی ندارد ولی اگر تبلیغات قومی ، محلی و ناسیونالیستی به گونه ای باشد که حق قوم و یا افراد دیگری را تضییع و یا بی احترامی کند این هم گناه و هم خلاف قانون است و طبیعتا چنین کسی شایسته نمایندگی مردم نیست .


انصاری راد خاطرنشان کرد : رعایت اخلاق انتخاباتی بستگی به این دارد که نامزد نمایندگی تا چه حدودی پایبند دیانت است و تا چه اندازه به جامعه ، دیانت و ائمه خود احترام می گذارد.


وی در پایان به دادن وعده های غیر عملی از سوی برخی از نمایندگان هم اشاره کرد و گفت : دادن وعده‌های غیر عملی فریب دادن مردم است و اگر نامزدی وعده ای به مردم بدهد که شرایط تامین آن را نداشته باشد مردم را فریب داده است واین از همان شیوه های زشت و اخلاق نابکارانه است که از انسان های درست و متعهد ساخته نیست .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.