سید رضا اکرمی: بازخوانی منشور روحانیت ضوری است

یک عضو جامعه روحانیت مبارز معتقد است: مشکلاتی که ما امروز با آن مواجه هستیم و حوادثی که بعد از انتخابات در طول این نه ماه شاهد هستیم، ضرورت بازنگری و مرور پیام منشور روحانیت امام را دو چندان می کند. باید ببینیم امام در شرایط خاص چه نظراتی نسبت به تکلیف و مسئولیت و وظیفه روحانیت داشته است.
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی در گفت و گو باخبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به تشریح تاکیدات امام خمینی به روحانیت پرداخت و اظهار داشت: هر چه به سالهای ارتحال امام نزدیک تر می شویم، به دلیل اینکه امام کمتر سخنرانی می کردند به صدور پیام بهای بیشتری می دادند و سفارشات خود را در قالب پیام منتشر می کردند که منشور روحانیت یکی از این موارد است.
وی افزود: روحانیت در هدایت جامعه و در حفاظت از انقلاب نقش کلیدی دارند. باید رهنمود امام در منشور روحانیت مورد توجه جدی این قشر قرار بگیرد ،باید این پیام را مدام مرور کنند، هم به محتوای آن عمل کنند و هم دیگران را به عمل به آن دعوت بنمایند.
عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز تهران اظهار داشت: مشکلاتی که ما امروز با آن مواجه هستیم و حوادثی که بعد از انتخابات در طول این نه ماه شاهد هستیم، ضرورت بازنگری و مرور پیام منشور روحانیت امام را دو چندان می کند. باید ببینیم امام در شرایط خاص چه نظراتی نسبت به تکلیف و مسئولیت وظیفه روحانیت داشته است.
وی تاکید کرد: در آستانه سالگرد صدور منشور روحانیت،ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به باز خوانی و باز انتشار این منشور در مطبوعات و رسانه ها بپردازیم باید با مروری بر این پیام بهای لازم به آن بدهیم.
اکرمی در پاسخ به سوالی در خصوص تقسیم بندی روحانیت از دیدیگاه امام گفت: در روایات اسلامی وجود دارد که دو گروه از امت پیامبر اگر اصلاح بشوند جامعه اصلاح می شود و اگر این دو گروه هلاک شوند جامعه هلاک می شود. این دو گروه علما و زمامداران هستند. ما بر اساس این روایت نبوی باید مراقب روحانیت باشیم و روحانیون هم مراقب همدیگر باشند. اگر خدای ناکرده افراد ناباب و منحرفی در بین آنهاپیدا شدند به شدت و به سرعت به اصلاح اندیشه و فکر و فرهنگ آنها اقدام بکنند و اگر نشد به مردم معرفی بکنند و مردم آنها را از جرگه و گروه خود خارج بکنند، خدایی ناکرده فساد آنها شایع نشود.
وی اظهار داشت: باید علاوه بر دفع موارد زیان بار، به تشویق هم توجه کرد و کسانی که واقعا به نحو احسن به وظیفه خود عمل می کنند به جامعه معرفی بشوند تا مردم به آنها مراجعه کنند.
عضو جامعه روحانیت مبارز درباره توصیفات امام از روحانی نمایان مقدس نما گفت: امام علی (ع)می گویند دو گروه پشت مرا شکستند یکم، عالم متهتک که علم دارد ولی به وظیفه خود عمل نمی کند و دوم جاهل متنسک . نادانی که ظاهر عابدی دارد و چون علم ندارد چهره مقدس مآبی به خودمی گیرد. به نظر من هر دو گروه برای جامعه مضرند چه متهتک باشند و چه متنسک. ما اگر بتوانیم این مرزها را مشخص بکنیم و به جامعه بشناسانیم جامعه به وظیفه خود عمل خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سئوال چگونه می توان این مرزها را مشخص کرد گفت: باید بدانیم آیا یک روحانی کاری که انجام می دهد با مدرک و سند عمل می کند یا نه؟ و اینکه عملش با گفتارش هماهنگی دارد یا نه؟ و سرانجام اینکه آیا در برابر حوادث روزگار تابع ولایت فقیه و قوانین موضوعه هست یانه؟ اگر اینها را داشته باشد عالم مورد وثوق است والا همان عالم متهتکی است که به حقایق بها نمی دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.