گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رمضان؛ ماه قرآن

محمدعلی خسروی مطرح کرد: اهمیت قرائت و فهم قرآن کریم در نظر امام خمینی(س)

محمدعلی خسروی گفت: امام خمینی(س) معتقد بود که ما بیچاره های گرفتار حجاب ظلمانی طبیعت و بسته های زنجیرهای آمال و آرزوها، جز خوردن و آشامیدن و امثال اینها چیز دیگری نمی فهمیم. و اگر صاحب نظری یا صاحب دلی بخواهد پرده از این حجاب ها بردارد، او را تخطئه می کنیم. به خاطر اینکه در چاه ظلمانی عالم، ما گرفتاریم. و حجاب حبّ دنیا است که نمی گذارد قلب آدمی با قرآن آشنا شود».

مدیر کل آموزش و توسعه مشارکت ‌های قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت قرائت و فهم قرآن کریم در نظر امام خمینی(س) گفت: امام خمینی(س) در ماه های دیگر معمولا یک یا دو بار قرآن را به طور کامل ختم می کرد. اما در ماه مبارک رمضان، آنچنان که خانواده و همراهان ایشان گفته اند، هر سه روز یک بار ختم قرآن داشته اند.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص سیره عملی امام خمینی(س) در ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ایشان قبل از آنکه به عنوان یک رهبر سیاسی و نجات دهنده یک ملت بزرگ مطرح باشد به عنوان یک انسان عارف، عابد و معلم اخلاق در حوزه علمیه قم شناخته می شد و تا پایان عمر پربرکت خودش این روحیه معنوی را از دست نداد و در همه فراز و نشیب هایی در زندگی برای ایشان پیش آمد، هدف اصلی خودش را که تکامل معنوی و تقرب به خداوند متعال از طریق دعا، مناجات، خدمت به مردم، مطالعه، تحقیق و فهم قرآن بوده همچنان ادامه دادند.

عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: حتی در سال های آخر عمر شریفش هم برای ماه مبارک رمضان برنامه ویژه ای داشت. امام خمینی(س) در ماه های دیگر معمولا یک یا دو بار قرآن را به طور کامل ختم می کرد. اما در ماه مبارک رمضان، آنچنان که خانواده و همراهان ایشان گفته اند، هر سه روز یک بار ختم قرآن داشته اند.

وی یادآور شد: امام خمینی(س) مسئولیت سنگین هدایت جامعه را در 10 سال آخر عمر شریفش داشت و به عنوان رهبر یک انقلاب بزرگ و مردمی در شرایطی که طوفان حوادث به سمت ایران بود، ماه مبارک رمضان را به عنوان یک ماه بسیار مهم در سرنوشت خودش و جامعه تلقی می کرد و ملاقات های رسمی در این ماه نداشت؛ مگر برای کارهای ضروری. و بیشتر وقتش را در این ماه صرف قرائت قرآن و دعاهای وارده می کرد.

مدیر کل آموزش و توسعه مشارکت ‌های قرآنی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جالب است بدانید که امام خمینی(س) در سنین جوانی کتابی را با عنوان «شرح دعای سحر» نوشته است. عشق و علاقه امام به دعا و مناجات زائد الوصف بوده و مناجات و دعای سحر را که از امام باقر(ع) رسیده، امام خمینی(س) با خطر بسیار زیبا و مطالب بسیار عمیق شرح کرده و این کتاب بارها منتشر شده است.

وی تأکید کرد: امام معتقد بودند که همه گرفتاری های جوامع اسلامی در اثر دوری از قرآن کریم است؛ و چون ماه رمضان ماه نزول قرآن هست، در این ماه همه مردم باید بیش از ماه های دیگر به قرآن توجه کنند. ایشان معتقد بود قرآن کریم یک سفره پهنی برای همه است. یعنی همه اقشار می توانند از این سفره ای که خداوند متعال برای بشر پهن کرده به اندازه اشتها و فهم خود استفاده کنند.

خسروی با بیان اینکه امام خمینی(س) در زمینه توصیه به قرائت و فهم قرآن مطالب فوق العاده راگشا و ارزشمندی دارد، ادامه داد: گاهی گفته می شود که چون قرآن کلام خدا و مخصوص پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی(ع) و فهم آن دور از دسترس ما است. امام به شدت با این مسأله برخورد کرده و در ردّ این عقیده می فرمودند که هرچند فهم قرآن به طور کامل برای انسان میسر نیست، اما انسان ها می توانند و باید به تبع مخاطبان اصلی وحی و با کمک آنها به حقایق قرآن دست یابند. چون قرآن برای هدایت عموم مردم و «ناس» نازل شده است بنابر این فهم آن هم برای عموم مردم، به اختلاف مراتب، مقدور و میسر است.

وی با اشاره به کتاب «آداب الصلاة» امام خمینی(س) اظهار داشت: در این کتاب موانع فهم قرآن را بر شمرده اند. یعنی چیزهایی باعث می شود که انسان قرآن را متوجه نشود. یکی از موانع را خودبینی و حجاب دل دانسته است. معتقد بود خودبینی موجب می گردد آدمی خود را از راهنمایی های قرآن بی نیاز بداند. بی نیازی از بهره گیری از این خوان نعمت از این طریق به وجود می آید که شیطان کمالات  موهوم را برای انسان جلوه می دهد و او را به آنها راضی و قانع می سازد؛ تا از کمالات و مقامات واقعی انسان چشم بپوشد. این یکی از دام های شیطان است که موجب می شود انسان با خودبینی از قرآن خودش را محروم کند.

عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: همچنین ایشان معتقد است چیزی که نمی گذارد انسان به فهم قرآن برسد حبّ دنیا و تمایلات نفسانی است. ما بیچاره های گرفتار حجاب ظلمانی طبیعت و بسته های زنجیرهای آمال و آرزوها، جز خوردن و آشامیدن و امثال اینها چیز دیگری نمی فهمیم. و اگر صاحب نظری یا صاحب دلی بخواهد پرده از این حجاب ها بردارد،  او را تخطئه می کنیم. به خاطر اینکه در چاه ظلمانی عالم، ما گرفتاریم. و حجاب حبّ دنیا است که نمی گذارد قلب آدمی با قرآن آشنا شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم که در این ماه مبارک رمضان با تمسک، فهم، قرائت و انس به قرآن این حجاب های ظلمانی را از خودمان دور کنیم و یک قدم به مرحله «آدم شدن» به تعبیر حضرت امام و مرحله کمالات انسانی نزدیک شویم. حرمت ماه رمضان را خیلی باید رعایت کرد و امام هم در کلمات خود روی این تأکید داشت که چون ماه رمضان ماه خدا است، همه مردم و مخصوصا جوانان باید حرمت این ماه را نگاه دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.