یک روزنامه آمریکایی نوشت: اگر سنا توافق هسته‌ای برجام را رد کند؛ علاوه بر تحقیر و منزوی شدن آمریکا در جامعه بین‌المللی، باعث رفع محدودیت‌های برنامه‌ هسته‌ای ایران و افزایش خطر آغاز جنگ دیگری در خاورمیانه خواهد شد.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، روزنامه‌ی لس‌آنجلس تایمز در گزارشی در مورد پیامد رد توافق هسته‌ای ایران در کنگره نوشت: تقریباً همه کشورها از توافق حمایت کرده‌اند،‌ هم‌چنین همه مقامات کنونی و پیشین امنیتی آمریکا نیز با آن موافقند، توافق برجام حمایت کارشناسان سیاسی و اندیشمندان هسته‌ای آمریکا را نیز با خود به همراه دارد.

اما هنوز هم، تنها حدود یک ماه مانده به رای‌گیری کنگره در مورد رد یا تصویب توافق،‌ لابی‌های گسترده‌ای علیه توافق در کنگره انجام می‌شود. تاکنون علاوه بر آن‌که هیچ جمهوری‌خواهی از توافق حمایت نکرده است، دو سناتور ارشد دموکرات نیز با آن اعلام مخالفت کرده‌اند. در صورتی که دموکرات‌های سنا بخواهند مسیر چاک‌شامر؛ و رابرت مندز را ادامه دهند؛ توافق رد می‌شود.

در صورت رد توافق؛ متحدان ما، دیگر با آمریکا همراه نخواهد شد توافق هسته‌ای برجام تنها میان ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی است که پس از دو سال گفت‌وگو میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل شده است،‌ همه اعضا با همه مفاد برجام موافقت کرده‌اند و در صورتی که تنها یک کشور موافقت نمی‌کرد؛ توافقی نیز حاصل نمی‌شد.

مخالفان مکرراً تاکید می‌کنند که باید به یک توافق بهتر با محدودیت‌های جدی‌تر و گسترده‌ دست یابیم که این موضوع غیرمنطقی است؛ متحدان اروپایی ما تاکید کرده‌اند که به جز این توافق راه حل دیگری، یا توافق بهتری وجود ندارد.

اگر کنگره توافق را رد کند، جامعه بین‌المللی باور خواهد کرد آمریکا نمی‌تواند به توافقات بین‌المللی خود پای‌بند بماند و نقش و رهبری آمریکا بسیار سریع از بین خواهد رفت.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: هم‌چنین در صورت رد توافق در کنگره، رژیم تحریم‌ها نیز از بین می‌رود، آمریکا همه کشورها را قانع کرد که روابط اقتصادی خود با ایران را محدود کنند تا بتوانند از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک و صلح‌آمیز موضوع تهدید برنامه هسته‌ای را رفع کنند، حتی متحدان اروپایی نزدیک ما روابط تجاری،‌ نفتی، و سرمایه گذاری اقتصادی در ایران را آغاز خواهند کرد حتی در صورتی که کنگره توافق را رد کند.

رد توافق هم‌چنین باعث خواهد شد که برنامه هسته‌ای ایران با سرعت پیشرفت کند و هیچ محدودیتی نداشته باشد، در 10 سال گذشته همان‌طور که احتمال حمله‌ نظامی و میزان تحریم‌ها علیه ایران افزایش یافت؛ تعداد سانتریفیوژهای ایران نیز افزایش یافت.

با رد توافق، ایران ده‌ها هزار سانتریفیوژ در اختیار خواهد داشت که قادر به ساخت تولید تن اورانیوم خواهند بود.

باید توجه داشت که در صورت حمله نظامی علیه ایران، علاوه بر تخریب سایت‌های هسته‌ای ایران، تلفات انسانی نیز وجود خواهد داشت و جبران آن از سوی ایران علیه آمریکا و اسراییل با به کارگیری نیروهای سپاه قدس حتمی خواهد بود و ایران تنگه‌ هرمز را خواهد بست که از مهم‌ترین مسیرهای تجارت و صادرات نفت به جهان است. جنگ، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نخواهد کرد بلکه آن را تسریع می‌کند.

ایران همواره با تاکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود اتهامات آمریکا و غرب مبنی بر تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.