مشاور عالی دبیر شورای نگهبان با بیان این که قانون اساسی و تفسیر اصل 135 درباره ادامه سرپرستی وزارتخانه بیش از سه ماه مسکوت است، گفت: این امر، جزو اختیارات ولی فقیه است، شخص رییس جمهوری می تواند چنین درخواستی کند، در آن صورت رهبر معظم انقلاب به این موضوع ورود می کنند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، «عباسعلی کدخدایی» امروز( سه شنبه) پس از آن که دومین گزینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد نگرفت، بعنوان یک حقوقدان افزود: در اصل 135 قانون اساسی تصریح شده است که رییس جمهوری باید برای وزارتخانه هایی که سرپرست ندارند، برای مدت سه ماه سرپرست تعیین کند بنابراین بیشتر از سه ماه فردی نمی تواند سرپرستی این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

وی افزود: در دولت گذشته این مساله پیش آمد و از شورای نگهبان سوال شد که اگر بعد از چند بار معرفی وزیر، رای اعتماد مجلس کسب نشود چه اقدامی باید انجام شود؟ این شورا تفسیری که داشت تنها سه ماه را دولت یا رییس جمهور می تواند استفاده کند اما بعد از آن نه قانون اساسی و نه تفسیر سخنی نگفته است.

این حقوقدان عنوان کرد: به نظر می رسد رییس جمهوری فرصت چندانی ندارد و بهتر است بدون ایجاد وقفه نسبت به معرفی فرد جدید اقدام کند.

به گزارش ایرنا،در حال حاضر وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری توسط محمدعلی نجفی به صورت سرپرست اداره می شود و در 29 آبان ماه، مهلت قانونی برای حضور وی در این سمت به پایان می رسد.

انتهای پیام
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.