سفر«علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به لبنان و اعلام خبر کمک تسلیحاتی ایران به ارتش لبنان در صدر اخبار این کشور قرار گرفت.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، روزنامه های صبح چهارشنبه لبنان با انتشار اخبار دیدارهای شمخانی با مقامات لبنانی و مذاکرات صورت گرفته ، خبر اعلام آمادگی کامل ایران برای همکاری دفاعی و تجهیز ارتش لبنان به سلاح های ایرانی براساس درخواست بیروت را بازتابی گسترده دادند.

رسانه های لبنانی همچنین مواضع قاطع و محکم نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص به اصطلاح ائتلاف ضد داعش و جنایات این گروه تروریستی تکفیری را مورد توجه قرار دادند.

تلویزیون های دولتی و خصوصی لبنان هم در بخش های مختلف خبری سفر شمخانی را پوشش داده و بر مواضع او در خصوص به اصطلاح ائتلاف ضد داعش و موضوع سلاح ایرانی برای ارتش لبنان به منظور رویارویی با دشمنان بویژه تروریسم تکفیری تمرکز کردند.

روزنامه لبنانی السفیر نوشت که بارزترین عنوان سفر کوتاه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به لبنان ، هبه نظامی ایران به ارتش لبنان بود.

السفیر افزود: هر چند « میشل سلیمان» رییس جمهور سابق لبنان پیشنهادهای سابق ایران برای مسلح کردن ارتش لبنان را رد کرد اما طرف ایرانی دیروز بطور رسمی و یکباردیگر این پیشنهاد را ارائه کرد تا به لبنان و ارتش آن برای مقابله با تروریسم تکفیری کمک کرده باشد.

این روزنامه لبنانی با تاکید به اینکه « اکنون توپ در زمین لبنان است»، خاطرنشان کرد که ایران مسئول اختلافات وکشمکش های سیاسی در لبنان نیست اگر مانع تحقق این کمک نظامی شود.

السفیر تصریح کرد که شمخانی بااحساسی مثبت از نتایج مذاکراتش از جمله تجهیز ارتش لبنان به سلاح ایرانی بیروت را ترک کرد و بویژه هنگامی که گفت بزودی « سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان در سفرش به ایران این سلاح ها را دریافت می کند.

السفیر نوشت که وزیر دفاع لبنان سه هفته دیگر به ایران سفر می کند.

« الاخبار» دیگر روزنامه لبنانی هم با عنوان « سلاح ایرانی برای ارتش لبنان» نوشت: ایران بطور رسمی وارد خط تقدیم هبه های نظامی به ارتش لبنان شد و اکنون گروه 14 مارس در مقابل یک امتحان واقعی قرار گرفته است بویژه اینکه ارتش لبنان اکنون به سلاح حتی یک گلوله نیاز دارد.

این روزنامه لبنانی افزود: گروه 14 مارس قبلا با پیشنهادهای ایران و هبه روسیه برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح مخالفت کرده است.

الاخبار نوشت: جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر میشل سلیمان رییس جمهوری سابق لبنان به تهران ، برای مقابله با تهدیدهای اسراییل پیشنهاد کمک تسلیحاتی به ارتش لبنان را ارائه کرده بود.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: گروه 14 مارس پیشنهاد ایران را به بهانه تحریم های تحمیلی غرب علیه ایران رد کرده بود.

الاخبار به نقل از منابع نزدیک به تمام سلام تاکید کرد: نخست وزیر لبنان از هرگونه کمک غیرمشروط به ارتش لبنان از هر طرفی بجز اسراییل استقبال می کند.

این منابع در پاسخ به این سئوال که آیا احتمال می رود گروه 14 مارس باردیگر با اعلام آمادگی ایران برای کمک به ارتش لبنان مخالفت کند؟، گفتند: بعید نیست زیرا کشمکش های سیاسی وجود دارد اما باید توجه داشت که لبنان حتی به یک گلوله نیاز دارد و در ضمن این کمک بصورت هبه است.

الاخبار همچنین به نقل از منابعی در سفارت ایران در بیروت نوشت: ایران منتظر سفر بسیار نزدیک سمیر مقبل به تهران و ارائه فهرست نیازهای ارتش لبنان به سلاح است، ایران در کمک به ارتش لبنان در جنگ علیه تروریسم و تجاوزهای رژِیم صهیونیستی دریغ نخواهد کرد.

این روزنامه به نقل از نمایندگان شناخته شده گروه 8 مارس در پارلمان لبنان تاکید کرد: بهانه گروه 14 مارس با استناد به تحریم ها تنها برای جلوگیری از تحقق هبه نظامی ایران به ارتش لبنان است که به سلاح نیاز جدی دارد و از سوی دیگر ایران و غرب در حال مذاکره هستند و تهران سهمی بسیار بزرگ در مبارزه با ترورسم دارد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی دوشنبه شب در راس یک هیات سیاسی و امنیتی وارد بیروت پایتخت لبنان شد و در مدت اقامت خود در این کشور با « تمام سلام» نخست وزیر،« نبیه بری» رییس مجلس و « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

دبیرشورای عالی امنیت ملی در گفت وگو با رسانه ها بر اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری های دفاعی با لبنان و تجهیز ارتش این کشور به سلاح های ایرانی بر اساس درخواست بیروت تاکید کرد.

شمخانی و هیات همراه او ظهر دیروز سه شنبه بیروت را به مقصد دمشق پایتخت سوریه ترک کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.